Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God jul

I sommer skulle jeg få tatt en celleprøve, da jeg var hos legen fortalte jeg at det er hjertesykdom på farsiden og høyt blodtrykk på morsiden. Legen målte da blodtrykket, og det var aaaaalt for høyt sa hun.

Siden har jeg målt to ganger, og det er aaalt for høyt. Nå til jul sendte hun med meg et apparat så jeg skal måle selv hjemme to ganger for dag i ei uke.Men blir det egentlig riktig målong når legen måler med en gang jeg kommer inn døra? og alltid bare en gang?

Nå tenker jeg på blodtrykket mitt hele tida og skjønner ikke når jeg skal få strarta den målinga.....nå er det sikkert rekkordhøyt.

Jeg trimmer, røyker ikke, spiser sunn mat, omega tre,Hva mer kan jeg gjøre`Kan jeg få et godt råd?Hilsen kvinne 42 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13382-urolig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Tu.

Den beste måten du kan få et reelt mål for dine blodtrykksvariasjoner er en monitorering over et helt døgn. Det kan du gjøre med en båndspillerlignende opptager som registrerer ditt trykk f.eks. 4 ganger pr. time på dagtid, og 2 ggr. pr. time om natten.

Det er kjent at mange får målt alt for høye trykk når de er hos legen, spesielt ved èn gangs måling (såkalt white-coat-blodtrykk). Ideelt skal man legge seg nedpå 20-30 minutter og slappe av, og trykket skal deretter måles f.eks. 3-5 ganger.

Det ser ut som om du gjør det du kan for å motvirke et høyt blodtrykk. Hvordan er det med blodtrykk i familien ? Er vekten din normal ?

Be din lege om råd videre. La noen hjemme måle trykket ditt mens du er i ro og slapper av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13382-urolig/#findComment-65570
Del på andre sider

Svar til Tu.

Den beste måten du kan få et reelt mål for dine blodtrykksvariasjoner er en monitorering over et helt døgn. Det kan du gjøre med en båndspillerlignende opptager som registrerer ditt trykk f.eks. 4 ganger pr. time på dagtid, og 2 ggr. pr. time om natten.

Det er kjent at mange får målt alt for høye trykk når de er hos legen, spesielt ved èn gangs måling (såkalt white-coat-blodtrykk). Ideelt skal man legge seg nedpå 20-30 minutter og slappe av, og trykket skal deretter måles f.eks. 3-5 ganger.

Det ser ut som om du gjør det du kan for å motvirke et høyt blodtrykk. Hvordan er det med blodtrykk i familien ? Er vekten din normal ?

Be din lege om råd videre. La noen hjemme måle trykket ditt mens du er i ro og slapper av.

Godt Nyttår

Takk for svar.

Ang. mitt blodtrykk spurte du om blodtrykk i familien.Min mormor hadde høyt blodtryjkk og brukte medisiner for det, hun fikk hjerneslag...Min mor har høyt, og tar en tabl. daglig.Hennes bror, har veldig høyt og har netopp hatt hjerteinfarkt.Nå skal jeg måle i 1 uke med det aparatet legen har sendt med meg, jeg begynner i dag og målte nå kl. 07 170/90.Synes det er så mange kvinner som får hjerneslag.Jeg er slank, trimmer, spiser sundt, røker ikke, drikker sjelden alkohol.Noen anbefaler kvitløk og linfrød, hva mener du om det?Er det mer jeg kan gjøre.Kan det bli høyt av noe jeg spiser eller drikker?Pulsen blir veldig høy noen ganger, har det noe med trykket å gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13382-urolig/#findComment-67658
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Godt Nyttår

Takk for svar.

Ang. mitt blodtrykk spurte du om blodtrykk i familien.Min mormor hadde høyt blodtryjkk og brukte medisiner for det, hun fikk hjerneslag...Min mor har høyt, og tar en tabl. daglig.Hennes bror, har veldig høyt og har netopp hatt hjerteinfarkt.Nå skal jeg måle i 1 uke med det aparatet legen har sendt med meg, jeg begynner i dag og målte nå kl. 07 170/90.Synes det er så mange kvinner som får hjerneslag.Jeg er slank, trimmer, spiser sundt, røker ikke, drikker sjelden alkohol.Noen anbefaler kvitløk og linfrød, hva mener du om det?Er det mer jeg kan gjøre.Kan det bli høyt av noe jeg spiser eller drikker?Pulsen blir veldig høy noen ganger, har det noe med trykket å gjøre?

Svar til TU.

Hvis du blir liggende på gjennomsnittlig 170/90 er det definitivt for høyt og må behandles mer intensivt. Ta denne uken med målinger, skriv opp alt, og konferer med din lege deretter.

Det synes som om du er arvelig belastet med høyt blodtrykk, og det er viktig at du blir fulgt skikkelig opp for at ditt trykk skal være optimalt behandlet.

Når det gjelder dine matvaner er det ikke så meget som gir spesielt høyt blodtrykk. Det eneste som er godt dokumentert er høyt saltinntak, hvilket du bør redusere til et minimum, og helst bruke kaliumsalt i maten (Zeltin).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13382-urolig/#findComment-69852
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...