Gå til innhold

ECT-behandling/NHD


Gjest Cias

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år og har vært svært deprimert i 10 år. Jeg har prøvd ca. 8 forskjellige antidepressiva og har gått til psykoterapi i 10 år (ikke samme behandler). Jeg har 3 suicidale forsøk bak meg og frykter at det kan bli flere. Selv etter all den behandlingen jeg har fått er depresjonen like ille.

Det siste året har jeg begynt å tenke på ECT-behandling, men psykologen min er i mot det. Hun er redd for bivirkningene.

1.Hva mener du? Er det på tide å tenke noe nytt når ingenting hjelper meg?

2. Har du andre forslag enn ECT?

3. Er det virkelig så alvorlige bivirkninger?

4. Må jeg være innlagt mens jeg får behandlingene eller tas de poliklinisk?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar!

Nei, jeg har ikke prøvd stemningsstabiliserende medisin. Det skal jeg spørre legen min om!

Jeg tror forøvrig at jeg ikke har RBD da jeg er like deprimert hver dag hele året rundt.

Jeg håper du finner noe(n) som kan hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1.Hva mener du? Er det på tide å tenke noe nytt når ingenting hjelper meg?

Ja, det er absolutt på tide. I dette tilfellet vil jeg si at psykologen din er "på jordet"

2. Har du andre forslag enn ECT?

Stemningsstabiliserende medisin, i dette tilfellet Lamictal, kan være verdt å prøve. Dette også fordi ECT sikkert vil hjelpe deg ut av depresjonen, men det har ingen forebyggende effekt. Lamictal kan hjelpe til med å holde deg frisk.

3. Er det virkelig så alvorlige bivirkninger?

Nei, Det er det absolutt ikke. Du kan få amnesi (hukommelsesproblemer) for behandlingsdagene. Etter min mening er det like bra.

Det er påfallende mange som glemmer å vurdere "bivirkningene" ved å ikke behandle, og deretter sette de to bivirkningene opp mot hverandre.

4. Må jeg være innlagt mens

jeg får behandlingene eller tas de poliklinisk?

Det kan godt gjøres poliklinisk. Vi har flere pasienter fra Trondheim (85 km borte) som kommer til poliklinisk behandling med toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillpill

Dette er de forskjellige stegene for å behandle depresjon:

1. Behandling ved hjelp av SSRI, fra lav til høyest dose, inkl samtaleterapi og eventuellt gruppeterapi

2. Hvis ingen effekt, en annen medisin i SSRI grupper utprøves

3. Hvis forsatt lav eller ingen effekt, forsøksvis behandling med MAO-hemmere

4. Førsøk med medikamenter fra TCA gruppen

5. Førsøksvis behandling med ssri og antipsykotika og/eller litium

6. Behandling med høyere dose ssri, antipsykotika og litium

7. Hvis ingen eller lav respons, kan ECT vurderes.

Altså ECT er alltids siste utvei. Det er ingen som egentlig vet bivirkningene.

Dette er hentet fra en amerikansk side for psykiatri.

Selv syns jeg at det er så mye en kan prøve ut at ECT ikke burde være et valg overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er de forskjellige stegene for å behandle depresjon:

1. Behandling ved hjelp av SSRI, fra lav til høyest dose, inkl samtaleterapi og eventuellt gruppeterapi

2. Hvis ingen effekt, en annen medisin i SSRI grupper utprøves

3. Hvis forsatt lav eller ingen effekt, forsøksvis behandling med MAO-hemmere

4. Førsøk med medikamenter fra TCA gruppen

5. Førsøksvis behandling med ssri og antipsykotika og/eller litium

6. Behandling med høyere dose ssri, antipsykotika og litium

7. Hvis ingen eller lav respons, kan ECT vurderes.

Altså ECT er alltids siste utvei. Det er ingen som egentlig vet bivirkningene.

Dette er hentet fra en amerikansk side for psykiatri.

Selv syns jeg at det er så mye en kan prøve ut at ECT ikke burde være et valg overhode.

Denne listen har gått ut på dato og er ikke i tråd med hvordan en tenker i Norge i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

Dette er de forskjellige stegene for å behandle depresjon:

1. Behandling ved hjelp av SSRI, fra lav til høyest dose, inkl samtaleterapi og eventuellt gruppeterapi

2. Hvis ingen effekt, en annen medisin i SSRI grupper utprøves

3. Hvis forsatt lav eller ingen effekt, forsøksvis behandling med MAO-hemmere

4. Førsøk med medikamenter fra TCA gruppen

5. Førsøksvis behandling med ssri og antipsykotika og/eller litium

6. Behandling med høyere dose ssri, antipsykotika og litium

7. Hvis ingen eller lav respons, kan ECT vurderes.

Altså ECT er alltids siste utvei. Det er ingen som egentlig vet bivirkningene.

Dette er hentet fra en amerikansk side for psykiatri.

Selv syns jeg at det er så mye en kan prøve ut at ECT ikke burde være et valg overhode.

Hvis man skal følge denne listen kan det ta LAAAAAAANG tid; husk at et behandlingsforsøk med hvert enkelt av punktene vil ta 6-8 uker. Før man da kommer så langt at ECT i så fall er aktuelt nærmer det seg et års sykdom, med de lidelser og sosiale problemer (jobb, skole, fritid, kjæreste/ektefelle, barn) det medfører. ECT virker hurtig og har få kjente bivirkninger. Ved for eksempel en alvorlig fødselsdepresjon der mor skal amme og der det er viktig med rask bedring for å sikre seg at mor-barnkontakten etableres, vil ECT ofte være førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Hva mener du? Er det på tide å tenke noe nytt når ingenting hjelper meg?

Ja, det er absolutt på tide. I dette tilfellet vil jeg si at psykologen din er "på jordet"

2. Har du andre forslag enn ECT?

Stemningsstabiliserende medisin, i dette tilfellet Lamictal, kan være verdt å prøve. Dette også fordi ECT sikkert vil hjelpe deg ut av depresjonen, men det har ingen forebyggende effekt. Lamictal kan hjelpe til med å holde deg frisk.

3. Er det virkelig så alvorlige bivirkninger?

Nei, Det er det absolutt ikke. Du kan få amnesi (hukommelsesproblemer) for behandlingsdagene. Etter min mening er det like bra.

Det er påfallende mange som glemmer å vurdere "bivirkningene" ved å ikke behandle, og deretter sette de to bivirkningene opp mot hverandre.

4. Må jeg være innlagt mens

jeg får behandlingene eller tas de poliklinisk?

Det kan godt gjøres poliklinisk. Vi har flere pasienter fra Trondheim (85 km borte) som kommer til poliklinisk behandling med toget.

Jeg er fortsatt veldig redd for ECT, men jeg skal vurdere det hvis ingenting annet har hjulpet om et års tid. Har lyst til å prøve Lamictal først!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...