Gjest rotta Skrevet 25. desember 2000 Del Skrevet 25. desember 2000 Hei I forbindelse med et jobbintervju har jeg vært på en obligatorisk legesjekk, hvor det blant annet bled tatt en blodprøve. Et par uker etter prøven ringte legen meg og sa at jeg hadde et høyt cdt-nivå (alkohol forbruk), målingen viste 8,9 og grensen er visst 6,0. Problemet mitt er at jeg føler ihvertfall selv at jeg har et moderat forbruk (ca 2-3 enheter pr uke), legen sier at for å komme over grensen må man drikke minst 4 enheter pr dag i et par ukers tid, hvilket jeg ikke har gjort. Riktignok ble prøven tatt i verste julebord sesong, jeg hadde vært på to i løpet av 14 dager rett før prøven ble tatt, men selv ikke om jeg legger godviljen til kommer jeg opp i de mengdene han nevner, jeg vil tro at i løpet av de 14 dagene så var jeg kanksje oppe i 15-18 enheter. Nå er jeg kalt inn for å avlegge en ny blodprøve 2. januar, den siste var 30 november, siden 30. november har jeg drukket ca 4 enheter. Jeg har følgende spørsmål: - Er det alkoholforbruket jeg har hatt nok til å slå ut på en cdt test? - Hvor sikre er en slik cdt test? - Er det andre ting i kostholdet, vitaminer o.l. som kan påvirke testen ? (Jeg tar blant annet omega 3 kapsler daglig) - Kan en slankekur påvirke resultatet? - Med de 4 enhetene jeg har drukket siden siste måling, vil jeg da også "stryke" på neste måling 2 Januar? - Er det mulig jeg har en annen tilstand/sykdom som gjør utslag på testen? - Burde ikke legen på forhånd opplyse om hva blodprøven blir brukt til? Håper på svar fort! Med vennlig hilsen Rotta 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13409-h%C3%B8yt-alkolholforbrukcdt-niv%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 27. desember 2000 Del Skrevet 27. desember 2000 Til rotta. Først vil jeg si at det er uvanlig å ta en cdt-test uten at pasienten selv er informert, og har aldri før hørt at dette blir gjort i jobb-intervjuer. CDT-testen regnes som velig sikker, såvidt jeg vet kan ikke kosthold eller andre forhold virke inn på testen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13409-h%C3%B8yt-alkolholforbrukcdt-niv%C3%A5/#findComment-65521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.