Gå til innhold

Tvangstanker/handlinger


VeroStor

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn (tidligere kjæreste) som lider av dette..Kan du gi meg noen tips om hvordan man burde oppføre seg i kontakt med han? Gjerne også noen nettadresser.. Der jeg kan lese mer om problemene.

Hilsen Veronika :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ta en titt på

www.ananke.no

Ellers søk på tvangstanker her eller på kvasir.no. Ellers kan du også søke på OCD.

Vet det ikke er lett, men prøv å ikke le eller føy bort tankene hans. Han vet antageligvis at hans tanker ikke stemmer. Så ikke le av disse tankene. Men prøv å si til han at du forstår at han er redd, men at det er hans tvang som snakker. Og at de ikke stemmer med virkeligheten. Men at du fårstår at det nå er hans tavng som snakker...

Ble litt rotete, sorry:)

Lykke til:)

Ps, får han hjelp? Jeg går på seroxat, disse hjelper meg veldig mye:)

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ta en titt på

www.ananke.no

Ellers søk på tvangstanker her eller på kvasir.no. Ellers kan du også søke på OCD.

Vet det ikke er lett, men prøv å ikke le eller føy bort tankene hans. Han vet antageligvis at hans tanker ikke stemmer. Så ikke le av disse tankene. Men prøv å si til han at du forstår at han er redd, men at det er hans tvang som snakker. Og at de ikke stemmer med virkeligheten. Men at du fårstår at det nå er hans tavng som snakker...

Ble litt rotete, sorry:)

Lykke til:)

Ps, får han hjelp? Jeg går på seroxat, disse hjelper meg veldig mye:)

Klem,

Takk for svar!

Han går til behandling.. Og på medisin. Han er helt fjern for tida og slo opp med meg. Jeg lurer på om problemene er årsaken. Vet ikke.

Men hva er seroxat?? En medisin? Har du hatt samme problem? Koz Veronika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg sliter selv med dette, det er jo veldig mange måter "tvangen" kan gi seg utslag på. Nå vet jeg jo ikke hva han føler, men slik som jeg tenker så synes jeg at det er best når mennesker er naturlig i forhold til det, kansje ikke direkte overse det, og ihvertfall ikke spøk om det, det har jeg opplevd en del og da vil jeg nærmest synke i jorden...

En annen ting er å ikke mase dersom han bruker lang tid på noe. Gjør noen det når jeg er opptatt med disse tingene så resulterer det ofte i at jeg blir stresset og da blir tankene enda mer framtredende.

Ellers kunne du jo forsøke å prate med ham om det, på en måte som viser at du undrer deg over det, og ikke har forutintatte holdninger.

Bare noen tanker jeg gjorde meg om temaet, men igjen så vet jeg jo ikke hvordan han har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Han går til behandling.. Og på medisin. Han er helt fjern for tida og slo opp med meg. Jeg lurer på om problemene er årsaken. Vet ikke.

Men hva er seroxat?? En medisin? Har du hatt samme problem? Koz Veronika

Hei!

Seroxat er en antideppresivt medisin, som også hjelper mot tavngstanker. Dette demper dine tvangstanker. Denne medisinen jeg tar, sløver ikke meg. Men kan være at han går på en annen medisin? Du kan søke på www.felleskatalogen.no

Mange går sikkert på flere medisiner samtidlig også.

Det kan godt være at han synes det er vanskelig å være i ett forholdt når han har tvangstanker. Man kan kanskje bli litt "ego" av å ha dette. Uten å mene det!! Men man tenker og grubler mye, og dette tar mye tid, og man blir sliten og er mye redd.

Men jeg vet jo ikke...

Lykke til:)

Klem fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...