Gå til innhold

Hva kan/bør jeg gjøre med min angst?NHD


Gjest kristian fra oslo

Anbefalte innlegg

Gjest kristian fra oslo

Jeg er en mann på 34 som sliter med angst. Den er ikke svært alvorlig, men rammer meg stort sett daglig. Jeg blir da full av frykt, i tvil og mine følelser blir vakum-aktige. Jeg er ikke helt til stede rett og slett. (men ingen hyperventlilering o.l, ikke panikk liksom)

Jeg har verdens nydeligste kjæreste og hun vet at dette ikke har med henne å gjøre, men frykten min går på at jeg er redd for å miste henne, redd for å feile, redd for at dette ikke går, redd for at jeg kanskje har tatt feil. Jeg blir lammet.

Når jeg så er meg selv igjen,vet jeg at dette er alt jeg har drømt om, dette er dama for meg, dette er hun jeg vil leve alltid med. Men det er som om frykten knuger meg og som om "noe" ikke vil meg godt. Jeg har aldri tvilt på om jeg er gla i henne, eller om hva jeg vil med forholdet selvom jeg får angts, blir bare så redd liksom - for å miste henne og det vi har. Og en av ti ganger så blir jeg i tvil frdi jeg har det slik.

Jeg bruker ingen tabletter, går ikke i terapi, har heller aldri gjort det.

Jeg har hatt det slik i mange år før jeg traff min kjære, men da har det gått på andre ting. Nå det dette med på miste/feile jeg er redd for.

Har blitt mobbet i barndom, og har mye skyldfølelse/dårlig samvittighet for dumme ting jeg har gjort i oppvekst. Men ellers er jeg en glad mann.

Hva kan jeg gjøre for å komme ut av dettè? Jeg nekter å kun gå på medisiner og tro alt blir bra, jeg vil til bunns i dette...

Hjelp meg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva så, om du feiler? Hva så, om du mister? Det gjør vi alle, og det kan vi ikke styre. Vi kan bare styre oss selv. Livet er læring, og ikke først og fremst nytelse. Vi har oss selv, samme hva som skjer. Andre er ofte bare et speilbilde av hvordan vi føler oss inni oss. "Den rette" er alltid den vi er sammen med (forutsatt at vi blir behandlet humant, da), fordi den er et speilbilde av hvordan vi har det inne i oss. (Ref. "The path to love" av Deepak Chopra :-) Noe sier meg at vi burde starte en støtteforening for eks-mobbeofre. Det er mange som sliter på den måten du gjør. Er du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å få time hos noen du kan prate med om dette. Det jeg tror kan hjelpe, er nemlig om du finner kjernen til hvor angsten kommer fra, og dermed kan ta kontroll over den. Kjempe den ned før den tar kontroll over tankene dine.

Jeg har vært der, ikke med samme utgangspunkt eller årsak, men jeg har opplevd at tankene blir oppspist og kontrollert av angsten. Det er forjævlig.

Det som reddet meg var samtaler. Fant ut hva som lå bak, årsaker, og hvilke situasjoner som utløste angsten og tankene. Videre hvordan jeg kunne ta kontroll over meg selv igjen, kontroll over tankene og dermed angsten.

Dette er flere år siden. De siste årene er de lykkeligste jeg noensinne har hatt. Fordi jeg er kvitt angsten, og kan leve og være lykkelig. :)

Det er utrolig hva det kan gjøre å komme rundt på baksiden av angsttankene, og ta styringa selv, istedenfor å møte den hele tiden, eller å butte imot.

Lykke til -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristian fra oslo

Jeg ville prøvd å få time hos noen du kan prate med om dette. Det jeg tror kan hjelpe, er nemlig om du finner kjernen til hvor angsten kommer fra, og dermed kan ta kontroll over den. Kjempe den ned før den tar kontroll over tankene dine.

Jeg har vært der, ikke med samme utgangspunkt eller årsak, men jeg har opplevd at tankene blir oppspist og kontrollert av angsten. Det er forjævlig.

Det som reddet meg var samtaler. Fant ut hva som lå bak, årsaker, og hvilke situasjoner som utløste angsten og tankene. Videre hvordan jeg kunne ta kontroll over meg selv igjen, kontroll over tankene og dermed angsten.

Dette er flere år siden. De siste årene er de lykkeligste jeg noensinne har hatt. Fordi jeg er kvitt angsten, og kan leve og være lykkelig. :)

Det er utrolig hva det kan gjøre å komme rundt på baksiden av angsttankene, og ta styringa selv, istedenfor å møte den hele tiden, eller å butte imot.

Lykke til -

Kjære amber sun,

Tusen takk for ditt svar. Det var nyttig og satt meg på en del idèer og tanker. Kanskje gjør jeg som du sier :-)

Godt å høre du er ute av dette drittet. Jeg er nå i gang med å gjøre det jeg kan for å bli kvitt det selv.

Takk igjen for oppmuntrende innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...