Gå til innhold

Forteller jeg nå?

Anbefalte innlegg

Har en datter på 9 år.. For noen år siden ble hennes farfar fengslet for overgrep på barn. Hun var heldigvis ikke en han fikk "tak" på.

Hun spurte ikke særlig etter han da - men nå som han har sluppet ut lurer hun på hvorfor hun ikke får treffe han. Faren hennes og hennes nye lillebror har kontakt og besøker han jevnlig, men jeg nekter henne å se han. Hennes far og jeg er ikke sammen, så jeg vet ikke hva han sier om hvorfor hun ikke blir med.

Nå til spørsmål: Hvor mye forteller jeg henne? Og hvordan skal jeg kunne formidle det eventuellt? Hvor mye av dette vil hun kunne forstå? Slik det er nå så er jeg jo den store stygge ulven som nekter henne å se bestefar... Men er så uendelig redd for hva som kan skje...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134177-forteller-jeg-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe annet råd enn at du må gjøre alt som står i din makt for å beskytte barnet ditt.Ta kontakt med fagfolk, advokat......

Beskytt henne!!!!

Hun gjør jo det, da. Hun holder jo datteren sin borte fra han.

Det hun lurer på er om hun skal fortelle datteren hvorfor hun ikke får besøke farfaren sin. Det er klart at ei jente på 9 år lurer - hun er for stor til å bare godta uten å vite noe mer, vil jeg tro.

Jeg har desverre ikke noe godt svar til deg, velve... Vet ikke hva jeg selv ville gjort annet enn det du allerede gjør - å holde henne unna ham.

Men hun trenger nok en grunn... en forklaring. Hva? Det er jeg ikke sikker på... Håper noen andre her kanskje har råd!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134177-forteller-jeg-n%C3%A5/#findComment-830486
Del på andre sider

Hun gjør jo det, da. Hun holder jo datteren sin borte fra han.

Det hun lurer på er om hun skal fortelle datteren hvorfor hun ikke får besøke farfaren sin. Det er klart at ei jente på 9 år lurer - hun er for stor til å bare godta uten å vite noe mer, vil jeg tro.

Jeg har desverre ikke noe godt svar til deg, velve... Vet ikke hva jeg selv ville gjort annet enn det du allerede gjør - å holde henne unna ham.

Men hun trenger nok en grunn... en forklaring. Hva? Det er jeg ikke sikker på... Håper noen andre her kanskje har råd!

Lykke til!

Hei Velve!

Kjenner meg veldig igjen i situasjonen din... Dette er ikke enkelt, og jeg har virkelig grublet på hva som er rett å gjøre.

Har selv en sønn på åtte år, som med jevne mellomrom spør etter bestefaren sin, og hvorfor han ikke får treffe ham. (Jeg har lite/ingen kontakt med familien min) Jeg blir jo selvsagt "store stygge ulven" for han tror at ALLE besteforeldre er kjempesnille... Stakkars bestefar, sier guttungen.

Har forsøkt å "porsjonere" ut sannheten- han er altfor liten til å få vite alt, men han trenger å få noen svar.

Da han var tre år, og spurte etter morfaren for første gang, svarte jeg bare at jeg ikke ville at de skulle være sammen, for han er ikke snill med barn.

Sønnen min er for liten til å skjønne hva incest er, selv om han følger med på TV og aviser, og har fått med seg alt om Michael Jackson nå. Han har en formening om at "det er ikke farlig" og "det gjør vel ikke vondt!!!" Blir ofte svar skyldig, og vet ikke hva jeg skal si.

Jeg har hele tiden fokusert på at han ikke skal gå inn til voksne han ikke kjenner, og ikke ta imot godteri fra ukjente. Det har han heldigvis tatt til seg.

Har også fortalt ham at når han blir voksen, skal han få velge selv om han vil ha kontakt med bestefaren sin. Har også fortalt ham at når han blir voksen så skal han få vite alt om ham.

Prøver å pakke inn sannheten så snilt jeg bare kan- men noe må jeg si uansett. Spesielt siden barna til søstrene mine HAR kontakt med bestefaren. Gruer litt til de blir eldre, og snakker sammen. Sønnen min kommer sikkert til å fortelle søskenbarnene sine mye mer enn de vet fra før.

Ellers så var det godt å høre at det ikke bare er meg som sliter med å finne ut hva som er best å fortelle barna!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134177-forteller-jeg-n%C3%A5/#findComment-830807
Del på andre sider

jeg syns du gjør det rette, jeg ble overgrepet av en i min familie, jeg kommer aldri til å la han møte min baby som jeg venter.

ditt barn vil skjønne at det du har gjort er det beste. kanskje det tilogmed lønner seg og fortelle det til ditt barn. fortell "ett eventyr" om hvordan hendelsen var, men forklar også at det gjelder hennes egen farfar. og forklar hvorvidt dette ikke er lov og sånt. min halvsøster er nå 9år, vi fortalte hun "ett eventyr" om sin far. hun tok det lett og bare gråt noen tårer så sa hun: kan jeg se tv nå?. det er en vanlig reaksjon, men da får barna også skjønt hva som skjer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134177-forteller-jeg-n%C3%A5/#findComment-835593
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...