Gå til innhold

Lov om fengselsvesenet


Gjest Jordnær

Anbefalte innlegg

Gjest Jordnær

Jeg prøver å finne fengselsloven av 12.des.1958 på www.lovdata.no, men kan ikke finne den på oversikten.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk!

Vet du hvilken paragraf i Psykisk helsevernloven som omhandler lufting av tvangsinnlagte pasienter?

Jeg må ta et lite forbehold om at svaret mitt over er rett... I min lovsamling står både fengselsloven og straffegjennomføringsloven, noe som tyder på at fengselsloven er opphevet i ettertid. Jeg er derfor ikke sikker på om straffegjennomføringsloven erstatter fengselsloven.

Det andre spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på desverre. Det er ikke sikkert det følger direkte av loven, men av forskrift eller av annen lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta et lite forbehold om at svaret mitt over er rett... I min lovsamling står både fengselsloven og straffegjennomføringsloven, noe som tyder på at fengselsloven er opphevet i ettertid. Jeg er derfor ikke sikker på om straffegjennomføringsloven erstatter fengselsloven.

Det andre spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på desverre. Det er ikke sikkert det følger direkte av loven, men av forskrift eller av annen lov.

Nå begynner svaret mitt å bli fryktelig komplisert - det er fordi jeg er litt for kjapp og ikke leser det som står med liten skrift.

Først av alt: straffegjennomføringsloven har erstattet fengselsloven. Da har vi slått fast det :)

Videre:

Det er nok §4-2 i psykisk helsevernlov som regulerer det med lufting. Men det står ikke i loven hvor ofte man skal få være ute.

Hovedregelen er at restriksjoner og tvang skal innskrenkes til det som er strengt nødvendig. I utgangspunktet skal pasientene få være med på daglige uteaktivteter. MEN dette kan avvikes dersom fordelene med å være restriktiv klart oppveier ulempene.

Det vil derfor være noe legene avgjør for hver enkelt. Vil man klage, må man vel ta utg.pkt i denne paragrafen og argumentere med at ulempene er for store til å legge restriksjoner på uteaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordnær

Jeg må ta et lite forbehold om at svaret mitt over er rett... I min lovsamling står både fengselsloven og straffegjennomføringsloven, noe som tyder på at fengselsloven er opphevet i ettertid. Jeg er derfor ikke sikker på om straffegjennomføringsloven erstatter fengselsloven.

Det andre spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på desverre. Det er ikke sikkert det følger direkte av loven, men av forskrift eller av annen lov.

Psykisk helsevernlovens §4-2 sier: "Med de begrensninger som er nevnt, skal forholdene legges til rette for at pasientene får anledning til daglige uteaktiviteter."

Dette betyr at psykiatrien med loven i hånd kan nekte mennesker adgang til friluft 24 timer i døgnet.

Tragisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest flammefugel

Den er vel opphevet? Det som gjelder nå er Straffegjennomføringsloven:

http://www.lovdata.no/all/nl-20010518-021.html

Loven om fengselsvesenet ble omgjort til straffegjennomføringsloven og i verksatt i mars 2003.

...så vidt jeg kan huske...jeg satt inne i 3 år, fra 2000 til sommeren 2003.

Håper dette kan hjelpe deg.

Lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk helsevernlovens §4-2 sier: "Med de begrensninger som er nevnt, skal forholdene legges til rette for at pasientene får anledning til daglige uteaktiviteter."

Dette betyr at psykiatrien med loven i hånd kan nekte mennesker adgang til friluft 24 timer i døgnet.

Tragisk...

Hvorvidt det er tragisk får andre uttale seg om. Jeg kan ingenting om psykisk helsevern, og dermed ingenting om evt begrunnelse for å begrense uteaktiviteter.

Men utgangspunktet ifølge loven er at alle skal ha mulighet for daglig uteaktivitet. Dette skal bare begrenses dersom strengt nødvendig, samt at fordelene klart utveier ulempene ved begrensningen.

Utifra lovtekst ser det jo ut som det skal litt til for å iverksette en slik begrensning, men hvordan dette er i praksis vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordnær

Hvorvidt det er tragisk får andre uttale seg om. Jeg kan ingenting om psykisk helsevern, og dermed ingenting om evt begrunnelse for å begrense uteaktiviteter.

Men utgangspunktet ifølge loven er at alle skal ha mulighet for daglig uteaktivitet. Dette skal bare begrenses dersom strengt nødvendig, samt at fordelene klart utveier ulempene ved begrensningen.

Utifra lovtekst ser det jo ut som det skal litt til for å iverksette en slik begrensning, men hvordan dette er i praksis vet jeg ingenting om.

I praksis nektes man meget ofte utgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...