Gå til innhold

NHD, ev. også andre.


Gjest bella bulimi

Anbefalte innlegg

Gjest bella bulimi

Hei. Jeg er ny på psykiatriforum.

Har hatt bulimi i en del år nå. Lite sosialt liv. Dårlig sosialt nettverk. Prater godt med folk, og ingen kan forestille seg at jeg sliter med bulimi. Er som regel i godt humør. Det bekymrer meg faktisk at jeg ler så mye når jeg er alene også. Finner alt mulig veldig morsomt, småting altså. I perioder hvor bulimien ikke er så fremtredende har jeg veldig mye energi. Veldig aktiv, trener mye, spiser riktig, søker til det sosiale liv.

I dårlige perioder spiser jeg ikke lenger så mye, spyr heller ikke for tiden, men jeg får ikke gjort noe. Eiger ikke tiltakslyst. Sitter foran pc'en hele dagen. Blir så forvilet, men kommer ikke i gang med noe. Hybelen ser ut som en svinesti.

Arbeider bare sjelden. Studiene følges ikke opp.

Hjelp. Hva skal jeg gjøre?

Går til psykolog, men synes ikke jeg får så mye ut av det.

Jeg er så lei av dette livet.......! Men tenker ikke på selvmord. Jeg vil bare bli frisk.

Kan jeg ha en annen diagnose enn kun bulimi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du perioder på en uke eller mer med unormalt oppstemthet eller nedstemthet?

Hvis ja bør du kanskje utredes for bipolar lidelse.

Hvor svingete er du i humør og form? Svinger det hver dag, opp og ned på timen?

Med riktig diagnose og riktig behandling kan det hende du kan få et mye bedre liv. Jeg tror jeg ville gitt det en sjans var jeg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella bulimi

Har du perioder på en uke eller mer med unormalt oppstemthet eller nedstemthet?

Hvis ja bør du kanskje utredes for bipolar lidelse.

Hvor svingete er du i humør og form? Svinger det hver dag, opp og ned på timen?

Med riktig diagnose og riktig behandling kan det hende du kan få et mye bedre liv. Jeg tror jeg ville gitt det en sjans var jeg deg.

Takk for svar, soleil. Setter stor pris på det.

"Har du perioder på en uke eller mer med unormalt oppstemthet eller nedstemthet?"

Har perioder hvor jeg kan føle meg veldig oppstemt lenge (opptil 4 uker - men det er sjelden). Vanligvis én god uke og én dårlig uke. Føler meg ikke unormalt nedstemt, men reagerer litt på at jeg er så høyt oppe av og til. Tror jeg kan være høyt oppe fordi jeg faktisk er begynt å bli bedre mht bulimien.

"Hvor svingete er du i humør og form? Svinger det hver dag, opp og ned på timen?"

Kan svinge i løpet av sekunder/minutter. Men, altså, ikke fra veldig langt nede. Fra "lei av livet/tiltaksløs/normalt humør" til sprudlende glad og dansende.

"Med riktig diagnose og riktig behandling kan det hende du kan få et mye bedre liv. Jeg tror jeg ville gitt det en sjans var jeg deg."

Vil helst ikke ha alvorlig diagnose :0) Og ei heller medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke ha en diagnose, men samtidig spør du her om å bli vurdert for det?

Litt rart?

Og du går til psykolog.. Har du ikke fått diagnose her? Bulimi er en alvorlig diagnose, syns jeg.

Hva betyr det for deg å få en diagnose?

Innebærer det at du får en identitet som du ikke liker? Tror du at de som har diagnoser er slike stereotype mennesker som en ser på film som rugger frem og tilbake, river seg i håret og dingler i gardinene?

Diagnosen er et hjelpemiddel for behandleren til å gi deg riktig hjelp. Samtidig må jeg si at jeg skjønner skepsisen din. Det er mange tanker som surrer og sikkert mye tanker både for og imot det ene og det andre. Utfra det du sier om den psykiske helsa di så tviler jeg på at noen kan tvinge i deg medisiner. Det er i såfall et valg du må ta selv.

Hva er det psykologen kan gjøre annerledes eller bedre for at du skal få det bedre?

Hva kan du gjøre selv for å få et bedre og mer stabilt liv?

Hvis det ikke fungerer mellom deg og psykologen så kan det hende du kan ha nytte av å bytte behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella bulimi

Du vil ikke ha en diagnose, men samtidig spør du her om å bli vurdert for det?

Litt rart?

Og du går til psykolog.. Har du ikke fått diagnose her? Bulimi er en alvorlig diagnose, syns jeg.

Hva betyr det for deg å få en diagnose?

Innebærer det at du får en identitet som du ikke liker? Tror du at de som har diagnoser er slike stereotype mennesker som en ser på film som rugger frem og tilbake, river seg i håret og dingler i gardinene?

Diagnosen er et hjelpemiddel for behandleren til å gi deg riktig hjelp. Samtidig må jeg si at jeg skjønner skepsisen din. Det er mange tanker som surrer og sikkert mye tanker både for og imot det ene og det andre. Utfra det du sier om den psykiske helsa di så tviler jeg på at noen kan tvinge i deg medisiner. Det er i såfall et valg du må ta selv.

Hva er det psykologen kan gjøre annerledes eller bedre for at du skal få det bedre?

Hva kan du gjøre selv for å få et bedre og mer stabilt liv?

Hvis det ikke fungerer mellom deg og psykologen så kan det hende du kan ha nytte av å bytte behandler.

Takk for svar igjen.

Mht diagnose så er jeg bare redd for at det skal virke negativt på humøret og identiteten min. De fleste av oss vil jo ha diagnosen "frisk" fordi det føles best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

Har du tatt opp med psykologen din at du ikke synes du får så mye ut av behandlingen? Og hvor lenge har du gått i terapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bella bulimi

Hei:-)

Har du tatt opp med psykologen din at du ikke synes du får så mye ut av behandlingen? Og hvor lenge har du gått i terapi?

Hei :0) Takk for svar!

Jeg har gått sporadisk i terapi i høst. Det jeg har lært der, har jeg gitt psykologen min skryt for. Jeg får kanskje mer ut av timene senere, men er litt skeptisk siden psykologen er nyutdannet (dog ca 50 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :0) Takk for svar!

Jeg har gått sporadisk i terapi i høst. Det jeg har lært der, har jeg gitt psykologen min skryt for. Jeg får kanskje mer ut av timene senere, men er litt skeptisk siden psykologen er nyutdannet (dog ca 50 år).

Men har du sagt at du ikke synes du får så mye ut av behandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella bulimi

Men har du sagt at du ikke synes du får så mye ut av behandlingen?

Nei. Det ville jo være kjedelig for psykologen å høre. Jeg har forresten time der i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det ville jo være kjedelig for psykologen å høre. Jeg har forresten time der i morgen.

Virksom terapi forutsetter ærlighet. Det å snakke om følelsen av manglende utbytte er svært viktig. Du har muligheten i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...