Gå til innhold

Noen som har gode råd?


mariex

Anbefalte innlegg

Har nå hatt flere dager og netter med stor uro og angst. Har for en uke siden begynt igjen med Seroxat etter å ha vært uten 1/2 år. Det tar jo vanligvis 2 - 3 uker før medisinen begynner å virke, og det blir veldig slitsomt hvis jeg ikke får sove i denne tiden. Da kommer alle de vanskelige og "farlige" tankene som ikke gir meg fred.

Tar 1/2 valium om kvelden,men det hjelper ikke noe særlig.

Fastlegen min er imot beroligende/sovemedisin, og det er så nedverdigende å tigge om hjelp av ham Legger til at jeg aldri har vært avhengig av noe av dette.

Gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Under oppstart av AD er det noen som opplever økt angst og uro, før medisinen begynner å virke. Dette gjelder spesielt for SSRI. De første ukene kan man derfor kombinere med benzodiazepin (for eksempel valium eller mindre dose sobril fordelt utover dagen).

Du kan også prøve et tillegg av Tolvon eller Remeron. Disse er søvnstøttende, og tas om kvelden.

Si det til legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under oppstart av AD er det noen som opplever økt angst og uro, før medisinen begynner å virke. Dette gjelder spesielt for SSRI. De første ukene kan man derfor kombinere med benzodiazepin (for eksempel valium eller mindre dose sobril fordelt utover dagen).

Du kan også prøve et tillegg av Tolvon eller Remeron. Disse er søvnstøttende, og tas om kvelden.

Si det til legen din.

Takk for svar Cathlin!

Som sagt er det vanskelig å få beroligende medisin av legen min, men jeg kan selvfølgelig prøve med Tolvon, men da får jeg en vanvittig appetitt, og kiloene bare renner på.

Vel, jeg får vel kanskje bite i det sure eplet.Det blir et valg mellom pest og kolera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør du trene? I såfall, tren!

Skulle gjerne ha trent hvis kroppen bare ville fulgt med, men det blir som å flytte en potetsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stå tidlig opp. Få mye frisk luft og vær i mye aktivitet.

Er ikke lett å stå tidlig opp når jeg har hatt lite søvn og depresjonen henger nedover hodet på meg, men i utgangspunktet vet jeg du har rett, så takk for råd i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moiiiii

Skulle gjerne ha trent hvis kroppen bare ville fulgt med, men det blir som å flytte en potetsekk.

Ja, men potetsekker må ofte flyttes :)

Begynn i det små...det kan være et lite helvete i seg selv, men det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Cathlin!

Som sagt er det vanskelig å få beroligende medisin av legen min, men jeg kan selvfølgelig prøve med Tolvon, men da får jeg en vanvittig appetitt, og kiloene bare renner på.

Vel, jeg får vel kanskje bite i det sure eplet.Det blir et valg mellom pest og kolera

Hvis du prøver å få frem alvoret og at du ikke står i fare for missbruk, og henviser til at det du opplever står i sammenheng ved oppstart av Seroxat, altså bare en kort periode, tror jeg i alle fall ikke en psykiater ville si deg i mot. Kjenner også til leger med medisinutskrivningsvegring, det er kjedelig. De kan umulig ha vært i samme situasjon.

Å gå lenge med dårlig søvn og uro er veldig slitsomt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

En Cochrane rapport (sannsynligvis den beste vitenskapelige kunnskapsbase som finnes innen medisinen) har vist at det er fordeler knyttet til en relativt liberal bruk av Valium-lignende stoffer (benzo) i de 2-3 første ukene ved oppstart med antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest signe signatur

Er ikke lett å stå tidlig opp når jeg har hatt lite søvn og depresjonen henger nedover hodet på meg, men i utgangspunktet vet jeg du har rett, så takk for råd i alle fall!

Tving deg selv. Ta med discman'en (hvis du har) og lytt til musikk mens du går en tur om morgenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Cochrane rapport (sannsynligvis den beste vitenskapelige kunnskapsbase som finnes innen medisinen) har vist at det er fordeler knyttet til en relativt liberal bruk av Valium-lignende stoffer (benzo) i de 2-3 første ukene ved oppstart med antidepressiva.

Kan jeg spørre om hvor du finner slike rapporter, på nettet? Jeg fant en side til Cochrane, men ikke det jeg var ute etter.

Har du i så fall en link til den Cochrane-rapporten, eller er de beregnet kun for helsearbeidere? Jeg er interessert i slik informasjon.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...