Gå til innhold

Bondevik vil øker Mette Marits appanasje.

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai

Som sagt, jeg tipper ut fra det lille jeg vet...

Kongehuset hadde i 2002 90 mill i apanasje. Lønn på en president ville kanskje komme på 3-4 mill i året? Så selger man unna en del av eiendommene, kutter mye av representasjonskostnadene etc. Det blir penger av sånt.

Seler unna eiendommene? Hvor mange av de eiendommene kongehuset disponerer, eller i alle fall bruker, eies av staten?

I disse millionene glemmer du glatt at en god del går til lønn til andre enn de kongelige selv. Her er det nemlig _også _ snakk om å eventuelt "legge ned" en arbeidsgiver hvis monarkiet forsvinner. Tror nok ikke regnestykket er så enkelt som du vil ha det til.

Du sier f.eks at presidenten skal ha 3-4 mill. i lønn per år. OK, den er muligens grei. Hva med staben rundt presidenten, skal de ha lønn av disse pengene eller skal de lønnes av staten, tror du?

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

6

• nolte

3

• Reg@l

2

• MsSophie

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Big Mac

Seler unna eiendommene? Hvor mange av de eiendommene kongehuset disponerer, eller i alle fall bruker, eies av staten?

I disse millionene glemmer du glatt at en god del går til lønn til andre enn de kongelige selv. Her er det nemlig _også _ snakk om å eventuelt "legge ned" en arbeidsgiver hvis monarkiet forsvinner. Tror nok ikke regnestykket er så enkelt som du vil ha det til.

Du sier f.eks at presidenten skal ha 3-4 mill. i lønn per år. OK, den er muligens grei. Hva med staben rundt presidenten, skal de ha lønn av disse pengene eller skal de lønnes av staten, tror du?

"I disse millionene glemmer du glatt at en god del går til lønn til andre enn de kongelige selv."

Det var derfor jeg sa 10-20 og ikke 30-40 ganger så mye ;-)

"Her er det nemlig _også _ snakk om å eventuelt "legge ned" en arbeidsgiver hvis monarkiet forsvinner."

Akkurat _det_ tror jeg ikke betyr så mye for landets økonomiske situasjon. Kanskje de kunne drive med verdiskapning istedet?

"Tror nok ikke regnestykket er så enkelt som du vil ha det til."

Det er klart det ikke er så enkelt, det var tipping, et skikkelig regnestykke ville kreve flere mann i månedsvis. Men det er ingen tvil om at det vil være vesentlige besparelser!

"Hva med staben rundt presidenten, skal de ha lønn av disse pengene eller skal de lønnes av staten, tror du? "

Det kommer selvsagt an på organisasjonen. Bruker vi stasministeren, så trenger vi faktisk færre enn vi gjør i dag! (Vi trekker bare tilbake sikkerhetsstaben - sååå farlig er det tross alt ikke. Han får se på lønnstillegget som risikotillegg!)

Jeg har alltid lurt på hvorfor lærerne ho har hatt både her i Norge og i Australia fremhever at dama er så intelligent og omsorgsfull når alle vi andre vet så mye bedre.

Om hun er så inteligent og omsorgsfull, hvorfor var dama da bare deltidsservitør når hun møtte krompen, ikke at det er noe galt med det... men hun var jo ikke komt langt i livet...

Synst Madde hadde vært noe for krompen :)

Om hun er så inteligent og omsorgsfull, hvorfor var dama da bare deltidsservitør når hun møtte krompen, ikke at det er noe galt med det... men hun var jo ikke komt langt i livet...

Ja, for Madde er jo virkelig en "self-made-woman" som har kjempet seg frem.

Jeg tviler på at regjeringen og Stortinget hopper selv om HKH Mette-Marit skulle si hopp. Dette er neppe hennes avgjørelse.

Hoffet er ikke mitt spesialfelt akkurat, men jeg vil tror at de har 'eksperter' som legger fram budsjett, regnskap osv. som vurderes, slik at regjeringen og Stortinget, altså egentlig du og jeg, kan sende noen slanter.

Annonse

Gjest lis@bet

Hun var alenemor... Og kan man ikke være intelligent selv om man er servitør?

Ja, for Madde er jo virkelig en "self-made-woman" som har kjempet seg frem.

Nå mente jeg det ikke slik da!!!

Herregud åssen er det dere leser innleggene?

Man kan ikke si noe negativt om noen, har de latt seg selv bli en offentlig person, så må det bli tålt å bli diskutert...

for å si det på den måten, det var ikke ment å disse hverken alenmødre eller servitører... men om MM er så intelegent som lærerene hennes skal ha det til, så burde hun kansje hatt litt mere i hodet....

Kjenner mange alenmødre som har komt seg opp og frem, og som har vært i en verre situasjon en MM...

de fleste som jobber som deltidsservitører har ikke dette som jobben sin, det vil si at de er ordentlig udannet altså det var utdannet som servitør...

Om jeg mener at MM bruk av Pels gjør at jeg ser på henne som en person med lite gangsyn, ikke så mye som høye tanker om miljøvern, og om det som rører seg rundt omkring i verden... om jeg syntes at MM ikke har vært annet en sur og grinete siden hun fikk media rundt seg (hun visste hva hun gikk til...eller) ikke har hun representert landet vårt mer enn et par ganger heller (ergo hun gjør ikke JOBBEN sin, Alså den de får 5mill+++++ for)

Pointet; Jeg er ikke imot hverken servitører eller alenemødre, men MM`s måte å oppføre seg på, i diverse samenhenger er jeg imot og negativ til...

Gjest ChiengMai

Man kan ikke si noe negativt om noen, har de latt seg selv bli en offentlig person, så må det bli tålt å bli diskutert...

for å si det på den måten, det var ikke ment å disse hverken alenmødre eller servitører... men om MM er så intelegent som lærerene hennes skal ha det til, så burde hun kansje hatt litt mere i hodet....

Kjenner mange alenmødre som har komt seg opp og frem, og som har vært i en verre situasjon en MM...

de fleste som jobber som deltidsservitører har ikke dette som jobben sin, det vil si at de er ordentlig udannet altså det var utdannet som servitør...

Om jeg mener at MM bruk av Pels gjør at jeg ser på henne som en person med lite gangsyn, ikke så mye som høye tanker om miljøvern, og om det som rører seg rundt omkring i verden... om jeg syntes at MM ikke har vært annet en sur og grinete siden hun fikk media rundt seg (hun visste hva hun gikk til...eller) ikke har hun representert landet vårt mer enn et par ganger heller (ergo hun gjør ikke JOBBEN sin, Alså den de får 5mill+++++ for)

Pointet; Jeg er ikke imot hverken servitører eller alenemødre, men MM`s måte å oppføre seg på, i diverse samenhenger er jeg imot og negativ til...

Det er nesten tragisk at man i dagens Norge sidestiller intelligens med utdannelse, det er utrolig fordomsfullt og så fjernt fra sannheten som man kan komme.

Det er nesten tragisk at man i dagens Norge sidestiller intelligens med utdannelse, det er utrolig fordomsfullt og så fjernt fra sannheten som man kan komme.

Kansje du skulle lese ditt forrige innlegg om du tviler på hvem som trakk inn intelegens....

Intelegens har ingenting med utdanning å gjøre...

Du kan være topp utdannet uten å eie intelegens...

Det handler om vanlig sundt vett... og dette har ikke MM

Gjest ChiengMai

Litt til: Av det lille jeg har sett så langt så syns jeg faktisk hun gjør en god jobb. Hun virker interessert, varm og imøtekommende, og ikke minst ærlig. En del av det å være ærlig er også at man viser at man blir sliten, lei, sint og kanskje også potte sur innimellom.

Jeg kjenner flere intelligente mennesker som både var 30 og 40 før de var ferdig utdannet, og en del helt uten utdannelse også. Heldigvis er det andre ting som teller for hvorvidt vi er noen lunde oppegående eller ikke. Det kommer kanskje som en bombe, jeg vet også om folk med høy utdannelse som ikke har for mye i pappen. Utrolig, men sant.

Gjest ChiengMai

Kansje du skulle lese ditt forrige innlegg om du tviler på hvem som trakk inn intelegens....

Så selv om jeg etterpå skrev det var ironisk, så skjønte du det ikke? Det er du som likestiller hennes manglende utdannelse med hvor mye ho har i pappen.

Annonse

Gjest '!-o-!'

Det heter intelligens, noe de med litt i hodet sansynligvis vet.

Du skiver: "Kjenner mange alenmødre som har komt seg opp og frem,"

Så det mener du ikke Mette Marit har?

Tror du helt har misoppfattet hva som skal til for å gi betegnelsen "ha noe i hodet". Selv mennesker som slutter på skolen etter endt ungdomsskole kan ha mye i hodet. De kan for eksempel reise mye, de kan lese mye og sånn skaffe seg hodefyll og utvidet horisont. Klokskap og "intelligens" kan skaffes på mange måter. Viktigheten av utdannelse for å være intelligent er noe folk uten særlig utdannelse selv har skapt myten om.

Hehe, ikke fly i flint nå. Jeg forsvarte ikke MM, jeg da.

Bare påpekte at Madde ikke akkurat er noen fighter.

Du skiver: "Kjenner mange alenmødre som har komt seg opp og frem,"

Så det mener du ikke Mette Marit har?

Tror du helt har misoppfattet hva som skal til for å gi betegnelsen "ha noe i hodet". Selv mennesker som slutter på skolen etter endt ungdomsskole kan ha mye i hodet. De kan for eksempel reise mye, de kan lese mye og sånn skaffe seg hodefyll og utvidet horisont. Klokskap og "intelligens" kan skaffes på mange måter. Viktigheten av utdannelse for å være intelligent er noe folk uten særlig utdannelse selv har skapt myten om.

Klart hun har komt seg opp ig frem, hun ble kjæreste med krompen... lenger kan man ikke komme i norge... om man søker den veien... jeg ville aldri ha gjort det!

Nå kjenner ikke jeg MM personlig, og det tviler jeg på om noen her på DOL gjør, men jeg må da kunne ha min oppfatning om hva som er "tom i hodet"

Om jeg mener at de som KUN (se; ikke alle men de som bare bryr seg om det) bryr seg om klær, sminke og om seg selv og ingen andre eller er engasjert på noen måte... uten å bli tvunget til å være det eller late som om de er det... osv...

Har MM gjort noe STORT som kan tilsi at det er noe annet enn Bomull opp i der?

Ikke som jeg har sett...

Om du skal sammenligne alenemødrene jeg kjenner og mange andre her inne både er og kjenner, så vet jeg om flere jeg som fortjener tittelen "kronprinsesse" Mye mer forran henne (MM)

Men ingen av de er i media, for bragdene de gjør hver eneste dag, de sliter for å få endene til å møtes, de jobber livet av seg på jobben, de vasker og steller huset, de tar seg av barna osv osv, i tillegg så greier de å bry seg om andre enn seg selv og sin lille verden, de orker å bry seg om andre mennesker, om SAKER som opptar DEM, de er i tillegg aktive med barna sine osv osv....

Hun kan desverre ikke måle seg...

Neida Intelegens måles ikke ved utdanning, men med stadig frykt for at noen enkelte aldri kommer til å forstå meningene mine, slik at jeg må skrive det om og om og om og om igjen, så mener jeg MM er tett i pappen!

Det heter intelligens, noe de med litt i hodet sansynligvis vet.

Som jeg til stadighet har sagt til de på DOL som plukker på skrivingen min, så lider jeg av Dysleksi... jeg er ikke mindre i intelligent av den grunn!

At jeg til stadighet blir mobbet for det gjør det ikke bedre, men en av grunnene til at jeg skriver her inne og andre plasser slik jeg gjør er at jeg kan da bli bedre...

Grunnen til at jeg ALDRI kommer til å kunne skrive hverken ordrett eller lignende er at jeg er ordblind. og det er ikke hyggelig å tilstadihet bli terpet på det.

Så selv om jeg etterpå skrev det var ironisk, så skjønte du det ikke? Det er du som likestiller hennes manglende utdannelse med hvor mye ho har i pappen.

Det var ikke mangel på utdannelse, jeg sa bare; se på hvor hun var i livet...

Det så ikke ut som om hun hadde tenkt på utdannelse, og mange av dagens unge har faktisk sjønnt at uten utdannelse god eller dårlig kommer man ikke lang!

Jeg burde kansje skrevet det istedenfor slik at desse utrolig teite missforståelser ikke skjer igjen!

Gjest D r 1 flopp

Det norske kongehus er faktisk det kongehus i Europa som "tjener" mest for landet sitt, ingen av de andre kongehusene klarer på langt nær å markedsføre landet sitt slik vårt gjør, blant annet ved å fremme norsk næringsliv ute i verden.

Kanskje vi hadde oppnådd samme resultat med et annet styresett, men når vi nå først har et monarki så tror jeg apanasjen faktisk er en vel verdt investering.

...og det var store ord fra en republikaner....:-)

Svada!Hvilken markedsføring?Jeg synes Mette Marit er den siste som bør markedsføre landet vårt.Det eneste hun har gjort Norge kjent for,er at Norge har en kronprinsesse med ekstremt dårlig rykte og fortid.Det er DERFOR utenlandske medier har blitt så intressert i oss.

Jeg synes hele kongehuset er en stor flopp!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...