Gjest adriam Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Hei og takk for oversiktelig og grundig svar forrige gang.... Har noen flere sp.mål jeg håper du kan svare meg på! Har lest en del på internett om tretthetssyndrom/CSF i den sammenhengegen leste jeg at mange av dem som har csf har/har hatt mycoplasma-FERMENTANS. Hva er dette, og det noen sammenheng med mykoplasma-lungebetennelse som jeg har hatt? 1.Har tatt PCR (spytt) viser dette i såfall også mycoplsma-Fer.? Kan en finne mycoplsma ved en evt. spinalprøve? 2.Har fått høre at IgM på mycoplasma er vedvarende/isolert høy mens Igg er negativ. Hva er forskjell på igg/igm.? Har forstått det some en av dem er posetive under infeksjonen, mens den andre blir først posetiv etter en stund....? (både igg/igM var imidlertid posetive når jeg først fikk påvist infeksjonen i april 2002) 3. Kan du gi meg en oversettelse på disse testene? POLYMERASE CHAIN REACTION og NUCLEOPROTEIN GENE TRACKING.. Hva kan disse evt. vise? Dette ble kanskje litt uoversiktelig men håper i hverfall du kan svare på noe... vennlig hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134386-flere-spmpl/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg er ikke sikker om jeg forstår alle dine spørsmål, men skal forsøke å svare: CSF er en forkortelse som vanligvis brukes for "cerebrospinal fluid, dvs spinalvæske. Jeg har desverre ingen assosiasjon med CSF i forbindelse med tretthetssyndrom. Dette med tretthetssyndrom er en ganske uklar sak, men det er beskrevet etter mange forskjellige infeksjoner. Det er usikkert hvorvidt det er noe årsakssammenheng mellom dem. Mycoplasma fermentans er en fjern slektning av Mycoplasma pneumonia, som forårsaker lungeinfeksjoner. De er lite aktuelle i relasjon til sykdom hos mennesker. Jeg kan bare nevne at det er overhode ikke omtalt i den norske læreboken som vi bruker i undervisning av medisinske studenter. Jeg har lite tro på at det har noe sammenheng med din sykdom. PCR er den vanlige forkortelsen vi bruker til den undersøkelsesmetoden som nå brukes til påvisning av enkelte smittestoff Polymerase chainm reaction). Metoden er svært ømfintlig, men vi finner bare det vi leter etter, Slik at for å finne mycoplasma må man bruke spesifikk PCR på Mycoplasma. Om det er gjort i ditt tilfelle kan jeg ikke si. Jeg tror at det er mulig å finne mycoplasma i spinalprøve med PCR men jeg tror ikke at det er vanlig å gjøre det. Jeg kjenner ikke til om den andre testtypen er brukt i infeksjonsdiagnostikken. IgM er antistofftype som dannes først etter en førstegangsinfeksjon, og det kan påvises i noen måneder, hvoretter den forsvinner. IgG kommer litt senere og varer lenger, i endel tilfelle livet ut. Begge antistofftyper er retttet spesifikt mot det agens som har utløst deres dannelse. Har du hatt positiv IgM og IgG tyder det på at du har gjennomgårtt infeksjon nylig. Håper jeg har klart å svare i alle fall på noen av dine spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134386-flere-spmpl/#findComment-833840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.