Gå til innhold

mot normalt?


forskrekket

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en merkelig opplevelse jeg har undret meg over mange ganger.

Jeg har hatt en samboer i 3 år, som jeg nylig flyttet fra. Da vi flyttet sammen var min datter nylig fylt 14 år. Min tidligere samboer og jeg hadde begge et avslappet forhold til nakenhet, men jeg ba ham hive på seg en truse og ikke løpe naken til og fra badet når hun var hjemme, fordi jeg mente (og mener fremdeles) at barn/ungdom i den alderen er i en sårbar fase og lett kan føle krenkelse eller ubehag ved å bli utsatt for det jeg oppfattet som påtvungen nakenhet fra sin "stefar".

Han sa at han syntes ikke det var noe problem at han gikk naken og mente at hun selv kunne si fra hvis hun opplevde det ubehagelig eller vanskelig.

Jeg var dypt uenig fordi jeg tror ikke det er så enkelt for en 14 åring å si hva hun føler i en sånn situasjon. Jeg mente også at det var helt unødvendig at hun skulle si fra om dette, fordi hun ville ikke hatt mulighet til å si noe om det før ETTER at hun allerede hadde opplevd det som ekkelt, krenkende eller ubehagelig.

Han beskyldte meg for å ha mistillit til ham og vi hadde en meget heftig ordveksling. Han forsto imidlertid at han ikke hadde noe valg.

I utgangpunktet dreide ikke dette seg om mistillit til ham, men om å ta hensyn til henne.

Jeg ble imidlertid helt forskrekket over holdningen hans og at han i det hele tatt begynte å argumentere.

Min datter er vant med nakenhet hjemmefra fra før, og hennes egen far begynte å dekke seg til allerede før hun kom i puberteten (da hun var 10).

Det hører med til historien at min fraflyttede samboer er psykolog....

Er ikke dette utrolig insensitivt og egosentrisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, jeg er helt enig med deg.

Slik jeg ser det,er det du som samboer og mor sin oppgave å være våken for den.

Slik du har vært.

Jeg hadde selv en stefar når jeg var i den alderen,og måtte selv gi beskjed når det føltes ubehagelig.

Det oppfattet jeg som en ekstra ubehagelighet.

Jeg mente selv at det var min mor som burde gitt ham beskjed om det.

Det er ikke så lett å være fjorten år og føle ubehag over ting som ellers ville vært naturligt.

Det er tenårene.

En fase av livet hvor de rett og slett får alt snudd på hodet i noen år.

Og nakenhet er vel en av de tingene som føles ekstra flaut for dem.

Han burde ikke tenkt så mye på sin egen instilling der,

men tatt litt hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg er så enig med det. Det skulle da bare mangle. Min sønn ga meg klar beskjed om at jeg ikke fikk komme inn på badet når han var der og da var han 10-11 år. De får ett annet syn på kroppen, både sin og andres, i den alderen. Jeg bestemte da at jeg ikke skulle vandre rundt i huset i bare trusen heller.

Hensynet til barna kommer først tross alt.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med det. Det skulle da bare mangle. Min sønn ga meg klar beskjed om at jeg ikke fikk komme inn på badet når han var der og da var han 10-11 år. De får ett annet syn på kroppen, både sin og andres, i den alderen. Jeg bestemte da at jeg ikke skulle vandre rundt i huset i bare trusen heller.

Hensynet til barna kommer først tross alt.

Mvh

Takk for engagementet og gode svar fra dere alle tre.

Skulle tro en som er utdannet psykolog også hadde alle forutsetninger for å forstå dette...... iallefall rent teoretisk..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Takk for engagementet og gode svar fra dere alle tre.

Skulle tro en som er utdannet psykolog også hadde alle forutsetninger for å forstå dette...... iallefall rent teoretisk..........

De er ikke annet enn mennesker de også. Men jeg er enig. Skulle tro de hadde satt seg mer inn i barnesinnet enn å tillate seg slik oppførsel.

Men det er noe med teori og praksis vet du. Kan kanskje være glad du er kvitt ham... *trekker på skuldrene*

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er ikke annet enn mennesker de også. Men jeg er enig. Skulle tro de hadde satt seg mer inn i barnesinnet enn å tillate seg slik oppførsel.

Men det er noe med teori og praksis vet du. Kan kanskje være glad du er kvitt ham... *trekker på skuldrene*

Mvh

Hei Kizza

Det er riktig som du sier at de er ikke mer enn mennesker de heller. Likevel er det vanskelig å fatte at det er mulig! Han er jo fantastisk flink i jobben sin! Og han sier mye klokt,.... han kan teorien, men klarer ikke leve det selv.

Det høres kanskje rart ut, men å flytte fra ham var en befrielse og en utrolig opptur for meg.

Ovennevnte episode er igrunnen bare en av mange episoder med overkjøring, hensynsløshet og fravær av empati i forhold til oss hjemme. Det ble bare verre og verre. Til slutt følte jeg meg "usynlig" og verdiløs, og ble tristere og tristere og sintere og sintere. Utad hadde han "gåbortfjeset" og "psykologhatten" på og var elsket av alle for sin vennlighet, imøtekommenhet og hjelpsomhet etc. ( ..du vet; den gamle historien om skomakerens barn........ ).

Det var slik jeg også lærte ham å kjenne i begynnelsen.

Jeg priser meg lykkelig for at vi ikke har barn sammen.

Nå gleder jeg meg over hver dag, og koser meg med gode venner, familie og interesser.

Ha en fin kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Hei Kizza

Det er riktig som du sier at de er ikke mer enn mennesker de heller. Likevel er det vanskelig å fatte at det er mulig! Han er jo fantastisk flink i jobben sin! Og han sier mye klokt,.... han kan teorien, men klarer ikke leve det selv.

Det høres kanskje rart ut, men å flytte fra ham var en befrielse og en utrolig opptur for meg.

Ovennevnte episode er igrunnen bare en av mange episoder med overkjøring, hensynsløshet og fravær av empati i forhold til oss hjemme. Det ble bare verre og verre. Til slutt følte jeg meg "usynlig" og verdiløs, og ble tristere og tristere og sintere og sintere. Utad hadde han "gåbortfjeset" og "psykologhatten" på og var elsket av alle for sin vennlighet, imøtekommenhet og hjelpsomhet etc. ( ..du vet; den gamle historien om skomakerens barn........ ).

Det var slik jeg også lærte ham å kjenne i begynnelsen.

Jeg priser meg lykkelig for at vi ikke har barn sammen.

Nå gleder jeg meg over hver dag, og koser meg med gode venner, familie og interesser.

Ha en fin kveld

Høres ut for meg som om du har blitt kvitt en psykopat.

Kos deg i kveld og i helgen og takk din skaper for at du var sterk nok til å komme løs.

Natta klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...