Gå til innhold

En ex-røykers bekjennelser -Suget etter røyk - 10 år etter....

Anbefalte innlegg

Gjest ex-røykende mamma
Skrevet

Jeg slutta å røyke for over 10 år siden. Det var kjempetøft, så tøft at jeg bedyret at dette skulle jeg ikke gjenta.

I mange år har det gått greit. Etter noen måneder eller noe sånn, begynte jeg å få avsky for røyk. Ble litt sånn fanatisk anti-røyker. Mislikte røyk, syntes det luktet vondt, synes fortsatt at det lukter ekkelt av røykere, ekkelt av meg når jeg har vært ute etc.

Og så, nå, har jeg fått skikkelig lyst på røyk. Jeg stjal (!!) et røykpakke for en stund siden (lengre historie, gidder ikke å ta den her). Og har kost meg med dem. Smugrøykt, for dette må jo ikke oppdages av mann og barn.

Jeg skjønner at jeg er i faresonen. Men hvorfor pokker får jeg dette røyksuget nå tro?

Men jeg er ikke-røyker, vil ikke bli røyker, skal ikke bli røyker.

Men røyk har plutselig blitt så godt igjen...

Godt at røyk har blitt så uglesette og forbudt, godt for sånne som meg!

Fortsetter under...

Skrevet

Vel, jeg sluttet også å røyke for lenge siden, 12 år siden er det vel nå.

Jeg har fortsatt lyst på røyk.

Skulle ønske jeg kunne ta en festrøyk innimellom, men jeg tør rett og slett ikke å gi meg selv muligheten. Tror det blir altfor lett å begynne igjen, og _det_ vil jeg ikke.

Men jeg tviler på om suget etter røyk noensinne blir borte...(så jeg smugsnuser litt på røyken når sidemannen røyker på fest, og har såå lyst på en røyk selv..snufs...)

Den eneste gangen jeg faktisk avskydde røyklukten, var da jeg gikk gravid.

Skrevet

Røyken smaker ikke plutselig godt igjen. Røyk smaker ikke godt!

Men med det samme du tente den første røyken etter disse 10 årene (smakte denne første røyken godt? Nei!), tilførte du kroppen nikotin.

Når du tente neste røyk, lindret den abstinenssymptomene fra den første røyken, og opplevdes dermed som "god".

Du har gått i røykefella igjen. Du har bare en ting å gjøre, slutt å sett deg enda mer fast i fella ved å tilføre kroppen enda mer nikotin.

Gjest ex-røykende mamma
Skrevet

Men med det samme du tente den første røyken etter disse 10 årene (smakte denne første røyken godt? Nei!), tilførte du kroppen nikotin.

Når du tente neste røyk, lindret den abstinenssymptomene fra den første røyken, og opplevdes dermed som "god".

Du har gått i røykefella igjen. Du har bare en ting å gjøre, slutt å sett deg enda mer fast i fella ved å tilføre kroppen enda mer nikotin.

Du har rett: røyk smaker IKKE godt. Og det lukter vondt.

Poenget mitt er at fram til nå har jeg reagert med avsky. Jeg har blitt kvalm. Nå ble jeg imidlertid ikke kvalm. Jeg reagerte ikke med avsky.

Istedenfor å bli kvalm, ble jeg mildt rusa, omtrent som å røyke hasj (jeg røyker ikke det heller lenger!), behagelig. Og slik har det ike vært tidligere i den 10-årsperioden siden jeg slutta.

Jeg er heldig som har mann og barn som er anti-røykere :-)

Gjest ex-røykende mamma
Skrevet

Skulle ønske jeg kunne ta en festrøyk innimellom, men jeg tør rett og slett ikke å gi meg selv muligheten. Tror det blir altfor lett å begynne igjen, og _det_ vil jeg ikke.

Men jeg tviler på om suget etter røyk noensinne blir borte...(så jeg smugsnuser litt på røyken når sidemannen røyker på fest, og har såå lyst på en røyk selv..snufs...)

Interessant. Jeg har ikke hatt lyst på røyk før, men nå...

Skrevet

Du har ikke et nikotinbehov etter 10 år som røykfri.

At du smugrøyker har psykiske årsaker som henger igjen fra tiden da du røkte.

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest antirøyker
Skrevet

Du tror ikke at de ikke kjenner at du har røykt? Det lukter jo av røykere, og det kjenner ALLE ikkerøykere

Gjest tenker høyt
Skrevet

Men dette var jo høyst inspirerende lesning for oss som tenker på å slutte....?

Jeg hadde jo håpet at røykesuget ville være helt borte etter et år og to?

Du må kutte ut denne smugrøykinga di - du har jo vært SÅ flink! Finn noe annet "hemmelig" å unne deg. Kanskje du bare mangler frihetsfølelse?

Skrevet

Du har rett: røyk smaker IKKE godt. Og det lukter vondt.

Poenget mitt er at fram til nå har jeg reagert med avsky. Jeg har blitt kvalm. Nå ble jeg imidlertid ikke kvalm. Jeg reagerte ikke med avsky.

Istedenfor å bli kvalm, ble jeg mildt rusa, omtrent som å røyke hasj (jeg røyker ikke det heller lenger!), behagelig. Og slik har det ike vært tidligere i den 10-årsperioden siden jeg slutta.

Jeg er heldig som har mann og barn som er anti-røykere :-)

Du har ikke begynt igjen.

Du har rett og slett begynt på nytt, akkurat som første gangen.

Bare at kroppen din i tillegg husker "røyksug".

Ta deg selv i nakken!

Gjest ex-røykende mamma
Skrevet

Men dette var jo høyst inspirerende lesning for oss som tenker på å slutte....?

Jeg hadde jo håpet at røykesuget ville være helt borte etter et år og to?

Du må kutte ut denne smugrøykinga di - du har jo vært SÅ flink! Finn noe annet "hemmelig" å unne deg. Kanskje du bare mangler frihetsfølelse?

Vet du hva - det har du nok helt rett i....

Gjest ex-røykende mamma
Skrevet

Du tror ikke at de ikke kjenner at du har røykt? Det lukter jo av røykere, og det kjenner ALLE ikkerøykere

Det vet jeg godt. Jeg plages av røyklukt selv!

Nå har jeg ikke begynt å røyke igjen da!

jeg har smugrøykt sånn i gjennomsnitt 1 sigarett per gad en kort periode.

Og jeg tilbringer ikke hele dagen sammen med mann og barn.

Og jeg har vært langt unna dem når det har skjedd.

Pastiller, tanbnpuss etterpå...

Gjest ex-røykende mamma
Skrevet

OBS: jeg har ikke begynt å røyke igjen.

Men jeg ble veldig forbauset - og skuffet! - over at røyk gjorde godt!

Gjest ex-røykende mamma
Skrevet

Du har ikke begynt igjen.

Du har rett og slett begynt på nytt, akkurat som første gangen.

Bare at kroppen din i tillegg husker "røyksug".

Ta deg selv i nakken!

Nei jeg har ikke begynt på nytt! Jeg har bare smugrøykt noen få sigaretter! Jeg er fortsatt en

Annonse

Gjest ex-røykende mamma
Skrevet

Du har ikke et nikotinbehov etter 10 år som røykfri.

At du smugrøyker har psykiske årsaker som henger igjen fra tiden da du røkte.

Det har du nok rett i...

Skrevet

Rart at vi er så forskjellige...

Jeg sluttet for 13 år siden (gravid) og har ikke hatt et snev av lyst på røyk en eneste gang etter det.

PS: Jeg var storrøyker. Æsj :-/

Gjest ex-røykende mamma
Skrevet

Rart at vi er så forskjellige...

Jeg sluttet for 13 år siden (gravid) og har ikke hatt et snev av lyst på røyk en eneste gang etter det.

PS: Jeg var storrøyker. Æsj :-/

Jeg sluttet for omtrent like lenge siden (gravid), og jeg har heller ikke hatt et snev av lyst på røyk etter det... før nå...

Synes tvertimot røyk er motbydelig, lukter vondt, er dumt, meningsløst, misliker tanken på at det skal styre meg etc.

Derfor har dette plutselige suget - så leneg etterpå - forvirret meg. Og jeg har røykt sånn i gjennomsnitt 1 sigarett om dagen en kort periode. Alene. I smug.

Men jeg ER fortsatt en

Gjest Prins Mild
Skrevet

Helt forferdelig lesing. Jeg angrer bittert på at jeg gikk inn på dette forumet. Jeg slutta og røyke for 5 dager siden. Har røkt i 13 år. Håpet at røyksuget skal forsvinne i løpet av noen uker/måneder. Men når jeg leser om flere som har røyksug etter TI og TRETTEN ÅR så gir jeg nesten opp. Dette er nemlig en stor psykisk belastning. Huff og huff.. Hvor lang tid går det før humøret er tilbake til normalen?? Håper i det minste noen har noen motivernde ord. Tenker ennå mer på røyk nå og tar meg en Nicorette inntil videre..

Skrevet

Helt forferdelig lesing. Jeg angrer bittert på at jeg gikk inn på dette forumet. Jeg slutta og røyke for 5 dager siden. Har røkt i 13 år. Håpet at røyksuget skal forsvinne i løpet av noen uker/måneder. Men når jeg leser om flere som har røyksug etter TI og TRETTEN ÅR så gir jeg nesten opp. Dette er nemlig en stor psykisk belastning. Huff og huff.. Hvor lang tid går det før humøret er tilbake til normalen?? Håper i det minste noen har noen motivernde ord. Tenker ennå mer på røyk nå og tar meg en Nicorette inntil videre..

Hei, ikke gi opp. Jeg sluttet å røyke i Oktober forrige år, og kjenner ikke røyksug hver dag.

Bare av og til under spesielle omstendigheter.

Skrevet

Du kjenner sikkert røykelukta, men det gjør vi som røyker også. Det er ikke alle røykere som har mista luktesansen. Siden du ikke røyker selv hvordan kan du vite at vi som røyker ikke har luktesans?

• 1 måned senere...
Skrevet

Kjenn godt etter inni deg; Er du villig til å gå gjennom det samme som forrige gang du sluttet? Du er på god veg inn i røykegjengen igjen, så slutt å lure deg selv.Kjenn på røykesuget, det går over etter noen sekunder. Du vet hva du må gjøre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...