Gå til innhold

gratis tannlege?


yoomee

Anbefalte innlegg

har hørt at man kan få gratis tannlege hjelp hvis man går til psykiatrisk sykepleier. noen som vet om dette er sant, og evt. hvordan man får det. evt en bekreftelse fra legen eller psykiatriske sykepleiern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det får du hvis den psykiatriske sykepleieren kommer fra hjemmesykepleien. Alle som har kontakt der har rett på gratis tannlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lite med den psykiatriske sykepleieren å gjøre.

Du kan få støtte til tannbehandling viss du har uvanlige store utgifter til tannlege grunnet medisinbruk.

Tror grensen går på c.a 1500 i året. Søknadsskjema fås på trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis tannbehandling er nok behovsprøvd. Enten må du få det dekket gjennom Trygdekontoret feks i forbindelse med at du bruker medisiner som påvirker tenner, at du har en spiseforstyrrelse eller lignende. Medisiner som gir munntørrhet kan være en medvirkende årsak til mye hull i tennene.

Jeg ville forhørt meg med tannlege og trygdekontor eller sosialtjenesten. Kanskje undersøker den psykiatriske sykepleieren for deg?

Om du har dårlig råd kan du søke på sosialkontoret om å få utgiftene til tannbehandling dekt. Da må du dokumentere inntekter og utgifter, slik at de kan vurdere om du kan greie å betale selv eller ikke.

Tannlegebehandling blir fort dyrt, så jeg håper du finner en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det får du hvis den psykiatriske sykepleieren kommer fra hjemmesykepleien. Alle som har kontakt der har rett på gratis tannlege

Jøss, det visste jeg ikke. Man lærer nye ting hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det visste jeg ikke. Man lærer nye ting hver dag :)

Hadde'n her i går og skulle få time neste uke. Der sparte jeg de pengene som jeg ikke har :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde'n her i går og skulle få time neste uke. Der sparte jeg de pengene som jeg ikke har :o)

Tror helt sikkert at du får dekket tannbehandling, men det er nok ikke så enkelt som dette.

Mange som får hjemmesykepleie som er millionærer, de må nok betale regninga selv. Så det er nok behovsprøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror helt sikkert at du får dekket tannbehandling, men det er nok ikke så enkelt som dette.

Mange som får hjemmesykepleie som er millionærer, de må nok betale regninga selv. Så det er nok behovsprøvd.

Neida, det er gratis enten du er millionær eller ikke

Det står skrevet om gratis tannlege:

Gratis tannlege til du er 18 år

Fylkeskommunen driver den offentlige tannhelsetjenesten, som har ansvar for å gi gratis tannbehandling til alle mellom 0 og 18 år. I tillegg får også psykisk utviklingshemmede, eldre og syke på institusjon og pasienter i hjemmesykepleie gratis tannbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er gratis enten du er millionær eller ikke

Det står skrevet om gratis tannlege:

Gratis tannlege til du er 18 år

Fylkeskommunen driver den offentlige tannhelsetjenesten, som har ansvar for å gi gratis tannbehandling til alle mellom 0 og 18 år. I tillegg får også psykisk utviklingshemmede, eldre og syke på institusjon og pasienter i hjemmesykepleie gratis tannbehandling.

Hvor står dette?

Er dette riktig tilkaller jeg hjemmesykepleien i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står dette?

Er dette riktig tilkaller jeg hjemmesykepleien i morgen.

Jeg fant det på et google søk. Men jeg fikk også beskjed av ergoterapeuten min at jeg skulle si ifra til psykiatrisk sykepleier som kommer hjem til meg innimellom.

Så jeg spurte ham i dag og han sa jeg kunne få time til uka.

Gå inn på www.trygdeetaten.no så finner du det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er gratis enten du er millionær eller ikke

Det står skrevet om gratis tannlege:

Gratis tannlege til du er 18 år

Fylkeskommunen driver den offentlige tannhelsetjenesten, som har ansvar for å gi gratis tannbehandling til alle mellom 0 og 18 år. I tillegg får også psykisk utviklingshemmede, eldre og syke på institusjon og pasienter i hjemmesykepleie gratis tannbehandling.

Her tror jeg kommunene tolker regelverket noe ulikt. Det er neppe pasienter som går til samtaler med psykiatriske sykepleiere ansatt i hjemmesykepleien som er tenkt da dette regelverket ble utformet. Tanken er vel at pasienter behandlet av hjemmesykepleien i sine hjem skal likestilles med de som er innlagt på institusjon. Den typiske pasient vil ofte ikke være i stand til å oppsøke en tannlege, og tannlegen må i såfall sørge for tilstrekkelig behandling i hjemmet. Man har ikke tenkt på det tilfellet hvor pasienter snakker med sykepleiere som like gjerne kunne vært ansatt på en poliklinikk eller i en egen psykiatritjeneste i kommunen. Det gir lite rettferdige utslag dersom det avgjørende skal være hvordan kommunene har organisert hjelpen.

Men jeg kjenner til kommuner hvor alle som har kontakt med hjemmesykepleien likestilles og dermed gis gratis tannbehandling.

Mange psykiatriske pasienter vil uansett ha rett til støtte til tannbehandling pga medikamentbruk som gir økt behov for tannbehandling. Medikamenter som har munntørrhet som bivirkning er her aktuelle. Dette søkes det om på trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg kommunene tolker regelverket noe ulikt. Det er neppe pasienter som går til samtaler med psykiatriske sykepleiere ansatt i hjemmesykepleien som er tenkt da dette regelverket ble utformet. Tanken er vel at pasienter behandlet av hjemmesykepleien i sine hjem skal likestilles med de som er innlagt på institusjon. Den typiske pasient vil ofte ikke være i stand til å oppsøke en tannlege, og tannlegen må i såfall sørge for tilstrekkelig behandling i hjemmet. Man har ikke tenkt på det tilfellet hvor pasienter snakker med sykepleiere som like gjerne kunne vært ansatt på en poliklinikk eller i en egen psykiatritjeneste i kommunen. Det gir lite rettferdige utslag dersom det avgjørende skal være hvordan kommunene har organisert hjelpen.

Men jeg kjenner til kommuner hvor alle som har kontakt med hjemmesykepleien likestilles og dermed gis gratis tannbehandling.

Mange psykiatriske pasienter vil uansett ha rett til støtte til tannbehandling pga medikamentbruk som gir økt behov for tannbehandling. Medikamenter som har munntørrhet som bivirkning er her aktuelle. Dette søkes det om på trygdekontoret.

Jeg har prøvd å få dekket tannlegeutgiftene mine pga medisinbruk men tannlegen min har vært sær og ville ikke søke trygdekontoret. Og så ble jeg fortalt at hvis jeg var under hjemmesykepleien også psykiatrisk sykepleier så kunne jeg få det uten å bråke noe mer.

Så når han var her i går så spurte jeg og han sa at det ikke var noe problem.

Jeg fikk masse hull i tennene da jeg begynte med Baclofen og Rivotrol men tannlegen var ikke interessert i det hele tatt. Men hun vil ikke søke for venninna mi som har narkolepsi heller og ikke for sosialklienter. Tror hun tar masse pasienter svart så hun taper på pasienter som får det dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å få dekket tannlegeutgiftene mine pga medisinbruk men tannlegen min har vært sær og ville ikke søke trygdekontoret. Og så ble jeg fortalt at hvis jeg var under hjemmesykepleien også psykiatrisk sykepleier så kunne jeg få det uten å bråke noe mer.

Så når han var her i går så spurte jeg og han sa at det ikke var noe problem.

Jeg fikk masse hull i tennene da jeg begynte med Baclofen og Rivotrol men tannlegen var ikke interessert i det hele tatt. Men hun vil ikke søke for venninna mi som har narkolepsi heller og ikke for sosialklienter. Tror hun tar masse pasienter svart så hun taper på pasienter som får det dekket.

Tror du tolker litt for vidt her. det gjelder _grupper_ innenfor nevnte kategori.

Jeg tror nok frosken sin tolkning svarer mer til virkiligheten.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=helsetjenester&path_sub=behandling_mrhos_mrtannlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du tolker litt for vidt her. det gjelder _grupper_ innenfor nevnte kategori.

Jeg tror nok frosken sin tolkning svarer mer til virkiligheten.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=helsetjenester&path_sub=behandling_mrhos_mrtannlege

Men det står jo

langtidssyke og uføre i institusjon og hjemmesykepleie

Uansett, jeg har snakket med trygdekontoret om det, bestillerenheten, ergoteraputen og psyk.sykepleier som går rundt i bydelen om det og det ser ikke ut til å være et problem å få det. Så hvis du har kontakt med hjemmesykepleien i kommunen/bydelen så hadde jeg spurt.

Nå er han som kommer til meg kjempehyggelig da. Jeg har vært dårlig de siste dagene og har ingen penger og han ville vi skulle gå på legevakta og få hjelp med en gang og få medisiner uten å betale. Jeg har ikke så mye greie på hjemmesykepleien men jeg har fått høre før at jeg hadde rett til gratis tannlegebehandling.

Beklager, jeg begynner å bli trøtt så hvis jeg forklarer dårlig så er det grunnen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...