Gå til innhold

personlighet


hold

Anbefalte innlegg

ønsker å vite noe om "spaltet/splittet personlighet. Er dette en diagnose? Har lest om en amerikans kvinne som skulle ha rundt 90 forskjellige personligheter.

Hvis dette eksisterer, hvilke behandlingsmetoder finnes, skal det behandles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er mitt nick

Kanskje en form av schizofreni, som direkte oversatt betyr spaltet personlighet.

Schizofreni har ingen ting med spaltet personlighet og gjøre, så vidt jeg vet. Hvorfor det betyr det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en form av schizofreni, som direkte oversatt betyr spaltet personlighet.

Takk Eos.

Lurer da på om disse menneskene er psykotike i perioder? Kan det å skifte personlighet/karakter være en overlevelses strategi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Eos.

Lurer da på om disse menneskene er psykotike i perioder? Kan det å skifte personlighet/karakter være en overlevelses strategi?

Det at man har spaltet personlighet, utelukker jo ikke nødvendigvis andre lidelser. Vi hadde om dette på skolen en gang, jeg sov dessverre gjennom halve forelesningen den dagen, men mener de sa noe om at det kunne være en forsvars-strategi, ja. Vi fikk se en video av ei dame som ble hypnotisert til å svitsje mellom de forskjellige personlighetene.

Men om du er vår kjære psykopati-hobbyforsker, ikke link dette opp mot psykopati, da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Eos.

Lurer da på om disse menneskene er psykotike i perioder? Kan det å skifte personlighet/karakter være en overlevelses strategi?

Jeg vet lite om dette, og gjettet bare på at en slik multippel personlighet kanskje er et symptom på schizofreni. Schizofrene er i alle fall psykotiske i perioder.

http://www.doktoronline.no/pub/partners/janssen_psychiatry/31125170.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet lite om dette, og gjettet bare på at en slik multippel personlighet kanskje er et symptom på schizofreni. Schizofrene er i alle fall psykotiske i perioder.

http://www.doktoronline.no/pub/partners/janssen_psychiatry/31125170.html

Tror jeg fant noe bedre, her fra store norske leksikon:

multippel personlighet (dissosiativ identitetslidelse),

psykisk lidelse der individet opptrer og opplever seg som flere ulike personligheter, eller identiteter, som alternerende dominerer individets atferd, tanker og følelsesliv.

De ulike identitetene kan fremstå med ulikt kjønn, ulike aldre og ulike temperamenter. Identitetene, eller «alternatene», forvalter ulike fragmenter av individets historie, og har ofte ikke kjennskap til hverandre.

Man antar at fenomenet multippel personlighet oppstår som en form for forsvarsmekanisme. Dette skjer ved at individet mentalt fjerner seg fra den umiddelbare situasjonen for å slippe å ta inn over seg gjentatte traumer, eksempelvis seksuelt misbruk. Opplevelsene blir likevel husket, men av en annen del av personligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...