Gå til innhold

Johannesurt og Zoloft


NeverGiveUp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jake1365380469

Hvis du er deprimert er jo zoloft en av de vanligste medisinene. Den er (som alle SSRI-medisiner) til god hjelp for mange, ved korrekt dose og oppfølging av lege/ psykiater (psykolog-kognitiv terapi)

Johannesurten tror jeg ikke du har bruk for. Hva sliter du med, siden du har fått zoloft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er deprimert er jo zoloft en av de vanligste medisinene. Den er (som alle SSRI-medisiner) til god hjelp for mange, ved korrekt dose og oppfølging av lege/ psykiater (psykolog-kognitiv terapi)

Johannesurten tror jeg ikke du har bruk for. Hva sliter du med, siden du har fått zoloft?

Sliter med depresjon/angst. Er vel deprimert over at jeg har angst tror jeg. Har kommet meg ut av det før, både med og uten zoloft, men har fått et tilbakefall nå. Er i utgangspunktet negativ til SSRI pga bivirkningene. Har pt gått på zoloft i 3 uker og ble først i dag klar over effekten Johannesurt kan ha.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Sliter med depresjon/angst. Er vel deprimert over at jeg har angst tror jeg. Har kommet meg ut av det før, både med og uten zoloft, men har fått et tilbakefall nå. Er i utgangspunktet negativ til SSRI pga bivirkningene. Har pt gått på zoloft i 3 uker og ble først i dag klar over effekten Johannesurt kan ha.......

Angst og depresjon henger ofte sammen. Jeg forstår godt du ikke synes noe om bivirkningene SSRI kan ha, men er det ikke verdt det, hvis du etterhvert blir bedre? I de fleste tilfeller varer bivirkningene et par uker. Etter det kommer effekten. Det tar nemlig litt tid for kroppen å venne seg til medisinene. Du kan jo be legen din om blodprøve, for å sjekke konsentrasjonen i blodet, og finne ut hvor stor dose zoloft du bør ha. (hvis du velger å fortsette)

Jeg ville holdt ut, og prøvd litt til! Opplevde selv en forverring av angst/uro da jeg begynte på efexor, men det kom seg betraktelig etter noen uker!!

Har du opplevd/opplever du mye bivirkninger? Hva med bedring av psyken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst og depresjon henger ofte sammen. Jeg forstår godt du ikke synes noe om bivirkningene SSRI kan ha, men er det ikke verdt det, hvis du etterhvert blir bedre? I de fleste tilfeller varer bivirkningene et par uker. Etter det kommer effekten. Det tar nemlig litt tid for kroppen å venne seg til medisinene. Du kan jo be legen din om blodprøve, for å sjekke konsentrasjonen i blodet, og finne ut hvor stor dose zoloft du bør ha. (hvis du velger å fortsette)

Jeg ville holdt ut, og prøvd litt til! Opplevde selv en forverring av angst/uro da jeg begynte på efexor, men det kom seg betraktelig etter noen uker!!

Har du opplevd/opplever du mye bivirkninger? Hva med bedring av psyken?

Psyken er litt bedre, men angsten og uroen ble mye værre den første tiden. Fungerer i det daglige, men det gjorde jeg før jeg tok zoloften også. Merker at angsten og uroen er der, men den er noe svakere og derfor lettere å håndtere. Når det gjelder bivirkninger så har de avtatt, men jeg sliter litt med muskelrykkninger og svimmelhet fremdeles. Kommer ikke til å gå på Zoloft lenge. Ser på angsten som en veiviser om at jeg gjør noe som er galt i det daglige i forhold til mitt eget selvbilde. Bruker Zoloft nå får å ha energi nok til å jobbe med problemet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jake1365380469

Psyken er litt bedre, men angsten og uroen ble mye værre den første tiden. Fungerer i det daglige, men det gjorde jeg før jeg tok zoloften også. Merker at angsten og uroen er der, men den er noe svakere og derfor lettere å håndtere. Når det gjelder bivirkninger så har de avtatt, men jeg sliter litt med muskelrykkninger og svimmelhet fremdeles. Kommer ikke til å gå på Zoloft lenge. Ser på angsten som en veiviser om at jeg gjør noe som er galt i det daglige i forhold til mitt eget selvbilde. Bruker Zoloft nå får å ha energi nok til å jobbe med problemet.....

At du gjør noe som er galt?!

Tror du angsten kommer av det? Trenger ikke ha noe med det å gjøre. Det vet vel du likevel best, men tror ikke det er riktig å bruke angsten som utgangspunkt for dette.

Uansett kan det ta lang tid før medisinen virker optimalt (6-8 uker) og det at du fikk mere angst kan faktisk henge sammen med at medisinen faktisk begynner å virke! Som NHD svarte meg; Bivirkninger og effekt henger ofte sammen.

Snakker du med behandler om problemene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du gjør noe som er galt?!

Tror du angsten kommer av det? Trenger ikke ha noe med det å gjøre. Det vet vel du likevel best, men tror ikke det er riktig å bruke angsten som utgangspunkt for dette.

Uansett kan det ta lang tid før medisinen virker optimalt (6-8 uker) og det at du fikk mere angst kan faktisk henge sammen med at medisinen faktisk begynner å virke! Som NHD svarte meg; Bivirkninger og effekt henger ofte sammen.

Snakker du med behandler om problemene dine?

Jeg tror angst og depresjoner har stor sammenheng med at man kjenner seg selv for dårlig, og dermed lever på akkord med seg selv over tid. Jeg har tidligere hatt angst/depresjoner og løst dette ved å gå i selvutviklingsgrupper for å bli bedre kjent med meg selv og mine behov. Dette er nok fordi min angst/depresjon er en "her og nå" opplevelse som alle kan komme utfor en gang i livet, og ikke er noe langvarig som jeg har slitt med hele livet eller som har sammenheng med noe traumatisk som har skjedd i barndommen feks. Sier ikke at dette er løsningen for alle. Tror det er veldig individuelt hvordan man best kan bli kvitt angsten/depresjonen. Allikevel ser jeg helt klart hva jeg har gjort, gjør og ikke har gjort det siste halve året som gjør at jeg har fått et tilbakefall. Og da tror jeg det er viktig å gjøre noen grep i livet sitt og ha vilje og tålmodighet til å stå i disse grepene en periode for på den måten å få seg en livssituasjon som står i stil til sine eget selvbilde. Zoloft er et virkemiddel for å få nødvendig energi til å foreta disse grepene og orke å stå i dem en periode. Alt dette gjør jeg selvfølgelig i samråd med profesjonell hjelp.

Men dette er bare mine tanker og meninger rundt dette. Jeg vet at det fungerer for meg, men er sikker på at det nok finnes like mange løsninger som tilfeller for å bli kvitt problemet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...