Gjest (Anonymous) Skrevet 27. desember 2000 Del Skrevet 27. desember 2000 Hei! Jeg er en jente på 21 år og jeg har vært plaget med tung pust/dårlig lunge kapasitet siden ca 13 års alderen. Jeg har alderi fått påvist astma men får alikevel utskrevet bricanyl av legen da dette virker som det hjelper noe. Jeg har alderi hatt alvorlige annfall bare ubehag med tung pust/ lette puste vansker. Jeg har blitt fortalt at min farmor døde av en sykdom i lungene som jeg tror var emfysem, legen hennes på pekte at hennes sykdom kunne være arvelig. Kan det, ut i fra disse opplysningene, være hensiktsmessig for meg å få undersøkt lungene? Jeg lurte også på hvordan man bør opptre når en person har et astma annfall? Er det spesielle ting man kan gjøre som kan lettne anfallet? Håper dere kan svare på dette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13465-b%C3%B8r-jeg-unders%C3%B8ke-lungene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 27. desember 2000 Del Skrevet 27. desember 2000 For aa ta det siste foerst, saa er det den type medisin du har faatt som virker lindrende paa et anstmaanfall. Denne typen medisin faar den glatte muskulaturen i luftveiene til aa slappe av og dermed aapne for mer luft. Ved svaert alvorlige anfall skal man behandles av lege, men med samme medisintype. Saa om du faar et alvorlig anfall noen gang ( godt aa vite i alle fall) saa skal du ta den medisinen du har, Bricanyl, og bruke den til du faar kontakt med lege, som vil instruere deg videre. Naar du sier at din bestemor doede av emfysem, saa kan det vaere grun til aa undersoeke lungene dine. Emfysem skyldes foerst og fremst roeyking, over 90%, men enkelte andre typer emfysem har andre aarsaker. Det hadde sikkert vaert lurt aa be om aa faa tatt en blodproeve for aa kontrollere alfa-1-antitrypsin, som det heter. Dette er en arvelig aarsak til emfysem. Du har ikke blitt undersoekt paa astma, men faar likevel Bricanyl, som hjelper noe. Du kan be legen din om aa faa tatt noen enklte pusteproever, som muligens vil vise om det er grund til aa gaa videre for aa se om du har astma. Det er greit aa spoerre en gang for mye heller enn en gang for lite, syns jeg. Saa naa har du litt aa ta fatt paa i det nye aaret. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13465-b%C3%B8r-jeg-unders%C3%B8ke-lungene/#findComment-65715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.