Gå til innhold

Lamictal mot depresjon?


Gjest Cias

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen i dag og spurte om jeg kunne få begynne med Lamictal mot depresjonen min (vært deprimert i 10 år), noe jeg fikk råd om her. Han sa imidlertid at det ikke var så vanlig å bruke Lamictal mot vanlig depresjon, men mer mot bipolar lidelse. Han ville at jeg skulle prøve enda flere antidepressiva enda jeg har gått på en haug av dem før uten vesentlig virkning.

Stemmer det at det er uvanlig å bruke Lamictal mot vanlig depresjon? Kan jeg kreve å få gå på det hvis det er det jeg vil? Eller å få en psykiater til å vurdere det?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg har fått Lamictal, men legen min mener jeg er bipolar. Jeg har utpregede depresjoner men ikke særlig voldsomme maniske perioder. Jeg har perioder jeg bruker mye penger og en del andre ting som jeg ikke vil utbrodere her.

Så jeg får lamictal for bipolar lidelse men ikke for depresjon. Samtidig som det er for depresjonene jeg trenger medisin. Ble du forvirret nå, det ble jeg.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Jeg har fått Lamictal, men legen min mener jeg er bipolar. Jeg har utpregede depresjoner men ikke særlig voldsomme maniske perioder. Jeg har perioder jeg bruker mye penger og en del andre ting som jeg ikke vil utbrodere her.

Så jeg får lamictal for bipolar lidelse men ikke for depresjon. Samtidig som det er for depresjonene jeg trenger medisin. Ble du forvirret nå, det ble jeg.

Mvh

Jeg tviler på du kan kreve en medisin, men du kan kreve henvisning til spesialist (psykiater). Var jeg deg ville jeg satset på det. Er jo klart på tide å snakke med en spesialist om du har gått rundt og vært deprimert i ti år uten å få noe behandling som hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er riktig at det ikke er vanlig å bruke Lamictal mot "vanlig" depresjon.

Nå har ikke du en vanlig depresjon. Du har vært deprimert i 10 år på tross av behandling med ulike medikamenter. I ditt tilfelle vil forsøk med Lamictal være naturlig.

Ingen pasient kan kreve å få en bestemt medisin av legen sin. En lege har ansvar for forskrivningen av medikamenter og kan ikke tvinges til å skrive ut en medisin h*n ikke selv mener er riktig behanling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...