Gjest jente 28 Skrevet 27. desember 2000 Del Skrevet 27. desember 2000 Jeg er en jente på 28 som fikk en pulsmåler til jul. Jeg skal bruke den under trening, men måtte jo teste den ut. Da oppdaget jeg noe rart. Det jeg har trodd var hjertebank viste seg å være veldig lav puls. Hver gang jeg setter meg ned synker pulsen min til ca 36 slag pr minutt. I hvile ligger den og hopper mellom 36 og 55 slag hele tiden. Jeg tenkte at det var noe galt med måleren og fikk mange andre til å teste den ut( 10 forskjellige) Ingen andre enn meg får slike målinger.Jeg kan kjenne at pulsen endrer seg før utslaget kommer. Jeg har lest at lav puls ike nødvendigvis er farlig, men jeg blir jo litt bekymret når jeg ser at en puls på 36 heller er regelen enn unntaket hos meg. Vil også nevne at jeg også får slike utslag ved bevegelse, men da ikke så ofte. Når det gjelder kondisjonen min ligger den midt på treet. trener 2 ganger i uken. Dette ble langt, men håper du kan ta deg tid å svare, da jeg kommer til å søke lege dersom du anbefaler meg å gjøre det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13472-bradychardi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 27. desember 2000 Del Skrevet 27. desember 2000 Svar til Jente 28. Det er mulig at du i ro har perioder med ekstraslag. Av og til vil slike ekstraslag komme for hvert normalslag, og du får da det vi kaller tvillingpuls (bigemini). De fleste pulsmålere som baseres på pulstrykket vil ha vanskeligheter med en slik hjerteaksjon, idet ekstraslagene ofte pumper så lite volum at du ikke vil kjenne puls, f.eks. på armen. Dermed vil du kunne ha en hjerteaksjon som går i 72 pr. minutt, mens du ved å kjenne etter pulsen bare vil kunne kjenne halvparten av dem. Noen ganger vil det være varierende antall normalslag innimellom, og da vil pulsen kunne variere slik du anfører. Få noen til å legge øret (eller et stetoskop) på brystet ditt når denne pulsen opptrer, og samtidig kjenne på håndleddspulsen din. Dette er den mest sannsynlige løsningen på det fenomenet du beskriver, og er som regel helt uskyldig. Det er imidlertid ønskelig at du får dette registrert på et EKG, for å kunne se av hvilken karakter dine ekstraslag er. Det finnes også andre mulige årsaker til en puls som den du registrerer, men det må også eventuelt avdekkes ved hjelp av skikkelig registrering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13472-bradychardi/#findComment-65567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.