Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på ferie på den Dominikanske Republikk og pådro meg der Tyfoid feber. Jeg ble innlagt på sykehus og blodprøvene viste Tyfoid. Vi bodde på et "all inclusic" hotell der hygenen ikke var på det beste nivået. Har lest at denne sykdommen smittes via urent vann, forurenset vann. Jeg ble innlagt på sykehus med injeksjon av antibiotika i 24 timer, etterfulgt av antibiotikakur på 5 dager etter dette. Men jeg er ikke sikker på om dette er nok, jeg føler meg ikke helt bra og jeg er redd for at denne sykdommen er smittsom, at jeg faktisk er smittebærer, noe jeg også har lest. Hva råder du til, og hva har du å si om tyfoid feber generelt, hva er det bra å spise/kosthold???

Karina

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134818-tyfoid-feber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Tyfoidfeber skyldes infeksjon med bakterien Salmonella typhi. Smitten overføres vanligvis, som du selv sier, via mat og drikke. Sykdommen kan være ganske alvorlig, og krever behandling med antibiotika. Jeg går ut ifra at du har fått riktig anitbiotika, siden i de delene av verden hvor du var har bra erfaring med denne sykdommen. Det kan ta tid før du blir fullstendig restituert, derfor er det ikke på noen måte sikkert at om du føler deg ikke på topp at det tyder på fortsatt infeksjon. Det kan ta tid, gjerne måneder. Men, det er noen, ca 3-5% av alle tilfellene beholder bakteriene, og det kan også utvikle seg en kronisk bærertilstand. Det er derfor et poeng å få det kontrollert i noen (gjerne 2 eller 3) avføringsprøver om du har fortsatt bakterien i deg. Når det gjelder spise/kosthold, kan du stort sett spise det du synes smaker Ok, det er ingen restriksjoner på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134818-tyfoid-feber/#findComment-836475
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...