Gå til innhold

Har vedkommende en alvorlig psykisk lidelse?


oem1365380642

Anbefalte innlegg

oem1365380642

Jeg har en voksen, god venn som har opplevd svært mye trist i livet sitt - bl.a. så ble foreldrene hans separert da han var ca 11 år, han ble mishandlet - psykisk og fysisk som barn (hovedsakelig av sin mor), senere mobbet av bl.a.medelever og kolleger, Han er skilt to ganger (den første kona (norsk) var utro),den

andre kona har skapt svært mye problemer for han (løgn, bedrag, hun opptrådte også ofte svært ufint mot ham - løy og hånte ham i andres nærvær. - Hun stakk av med deres felles barn slik at han måtte engasjere advokat og ta ut stevning for å få til en samværsordning - til beste for barnet.- Dette har kostet ham svært mye - både økonomisk (slik at han måtte selge bilen og måtte flytte til en mye mindre leilighet) og helsemessig (ofte depressiv, gråter lett. Han sørger fortsatt - som følge av skilsmissen m.v.). Jeg (og mange andre) kan bekrefte at han er svært glad i barna sine - det er gjensidig. Han er en meget snill og kjærlig far for dem. Til tider virker han ganske utadvent, mens til andre tider virker han motsatt - isolerer seg. Han har fortalt meg at han helt siden barne- årene nærmest daglig - når han har det følelsesmessig vanskelig, trekker seg unna - legger seg i sengen/på sofaen og drømmer seg bort. - I den forbindelse går han inn i ulike roller - som veksler mellom at han har funnet seg en ny, snill, ærlig, kjærlig kone, eller: han er en mann i en betydelig/vellykket posisjon i samfunnet - f.eks. er han lege, advokat, dommer, flyger - med gode familierelasjoner og meget god økonomi. - I andre tilfelle tenker han at han er pasient som trenger og får omsorg av en snill, kjærlig kvinne - som han etter hvert innleder et kjærlighetsforhold til.

Han har også fortalt at han tidligere (for lang tid tilbake) planla å ta livet sitt, men lot være - først og fremst av hensyn til familien sin. Han har i et par korte perioder - med mange års mellomrom; brukt anti- depressiva.- Han bruker ingen medikamenter nå Han har fortalt at han i blant får "flash-backs"//hallusinasjoner (men hører ikke stemmer).

Denne min venn, som jeg omtaler her, kjenner jeg som en meget snill, omsorgsfull og intelligent person (han har bruket mye ressurser - også tid og penger til å hjelpe andre som har det vanskelig - både i Norge og i utlandet), - bare så trist at han ikke helt "fikser"/får orden på livet sitt - heller ikke nå - når han går på yrkesrettet attføring - som han begynte med for ca

1 1/2 år siden. - Han forteller at han har gitt opp dette "prosjektet" - bl.a. fordi han ikke klarer dette stresset/ kombinasjonen med både skole, lang, daglig reisevei, ta seg godt av det mindreårige barnet sitt, krevende studier (har også konsentrasjonsproblemer),ofte lite søvn (blir fort trøtt og sliten), og eks-kona hans som stadig lager (samarbeids)problemer for han.

Jeg tror at min (vår) gode venn trenger hjelp snarest mulig - har dere en formening om hva slags hjelp/behandling han trenger? - Jeg vet at i det området av landte han bor, er det laaang ventetid på å få time hos psykiater/psykolog - iallfall hvis man ikke har råd til å gå til en som ikke har avtale med kommunen og må betale ca 500 kr timen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...