Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne ,31.år gammel, og i normal form. 163 cm høy og 62kg. Trener jevnlig aerobic/jogging 1-2 ganger pr uke, uten ubehag.

Hadde ifølge fastlegen høy puls under graviditeten (2,5 år siden)Var også tungpustet i den tiden. Kjenner i perioder press i hjerteområdet, og ekstra hjerteslag. Har et par ganger vært nummen i arm og leppe/kinn i forbindelse med "presset" på hjertet.

Har ligget å hvilt på legebenk mens hjertetrytme ol ble sjekket,og alt var som det skulle være.Dette er omtent 1,5 år siden.

Grunnen til at jeg nå tar kontakt er at jeg lurer på om jeg bør videre utredes, og evnt hvordan. Grunn: På en flyreise for 2 dgr siden hadde jeg et press rundt hjerteregionen under hele reisen(5.timer)med små 5 min unntak. Jeg er ikke redd for å fly, og har ikke psykiske plager. Jeg kjente som en øm strek opp på venstre side i halsen og av og til ømhet i venstre skulder. Dette skremte meg.

Jeg nevner ellers at min mor har vært plaget med ekstra hj.slag, og bruker medisiner for å "roe" hjertet. Det skal ifølge fastlege være en ufarlig plage. Hennes to brødre har hatt infarkt, hvor den ene døde under en joggetur. Han var i god fysisk form, slank og har aldri røkt eller brukt alkohol.Begge var omtrent 60.år når de hadde infarkt. Et søskenbarn på 25.har fått påvist en hjertefeil uten at jeg vet noe mer om den, og et annet på 20. har flere blodpropper hun er til behandling for i bekkenområdet(hvis det kan være av betydning?) Bør jeg gjøre noe for å finne ut mer om mitt hjerte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134925-hjertet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Åsne.

Sannsynligheten for at de fenomèn du registrerer har noe med ditt hjerte å gjøre er forsvinnende liten. De ekstraslag du registrerer er helt ufarlige, og er noe vi alle har (noen merker intet av tildels mange ekstraslag, mens andre kan kjenne hvert eneste ett).

Du har en viss "belastning" av coronar hjertesykdom (infarkt og angina pectoris) i familien (bare på morsiden ?). Det kan være grunn til at du ved neste anledning du er hos lege ber om at det blir tatt blodprøver til det vi kaller en lipid-status. Det vil si analyse av fettstoffene i blodet.

Imidlertid har du ingen andre risikofaktorer for hjertesykdom, og det du anfører av "symptomer" er ikke mistenkelig på noen måte. Det synes ikke å være noen grunn til at du skal haste avgårde til noen videre undersøkelser på dette grunnlaget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134925-hjertet/#findComment-843395
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...