Gjest ubehagelig Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Hei Jeg er en jente på 22 som nylig har fått problemer med høy puls. Har ekstra pacemakerceller i forkammeret. besvimer innimellom pga den høye pulsen.hva er egentlig forskjellen på supraventrikulær takykardi og atrieflimmer og flutter?Er nylig utredet, og disse begrepene dukket opp. Når får jeg hva? Testene viser jo et vidt sprung av puls 70-180 i frekvens, men hva er den når jeg besvimer? Dette har man jo ikke fått målt. Jeg har vært vant til å trene, men orker ingen ting lenger. Trodde dette kanskje rammet flest eldre? Skjønner at dette ikke er så farlig, men er veldig ubehagelig å besvime av dette. (Får jo ikke kjøre bil, og slår meg jo!) Betablokkerne synes jeg ikke virker ennå. (Etter to uker)Muligheten er vel å brenne av? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135085-ubehagelig-takykardi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Svar til Ubehagelig. Det er flere mulige årsaker til disse relativt alvorlige symptomene (besvimelse i forbindelse med rask hjerteaksjon). Jeg har litt for få informasjoner til eksakt å kunne si deg hva som foreligger, men skal gi deg en viss orientering om alternativ som kan være aktuelle : Hvis det er forkammerflutter du har, er årsaken at dine forkamre har en frekvens (puls) på 250-300/minutt. Vanligvis vil disse impulsene fra forkamrene bli blokkert i noen grad (vanligvis hvert annet slag), slik at hjertekamrene dine vil gå i f.eks. 120-150. Imidlertid har noen personer enkelte ganger 1:1-overledning, hvilket vil si at alle forkammerimpulsene ledes videre, og da vil du ha en hjertekammerfrekvens på 250-300. Da vil de fleste av oss (selv med flunkende normale hjerter) miste blodtrykket, og ikke sjelden besvime. Hvis din rytmeforstyrrelose går ut fra et senter i forkamrene, vil den som regel ha en frekvens i underkant av 200. Det er sjelden at unge piker besvimer av slike anfall. Supraventriulær tachycardi er et samlebegrep som egentlig omfatter alle raske hjerterytmer som utløses "ovenfor" hjertekamrene, d.v.s på forkammernivå, eller i en impulsknute mellom for- og hjertekamre. Forkammer-flimmer og -flutter er spesialtilfeller av dette. Ved flutter er som anført frekvensen 250-300, mens ved flimmer er det en helt uregelmessig impulsgivning, hvis frekvens kan angis som 400-600/min. Du synes å være betydelig symptomatisk p.g.a. din hjerterytmeforstyrrelse, og det er stor sannsynlighet for at dette ligger til rette for ablasjon. På grunnlag av at du har besvimt er det all grunn til at du tar det opp med din lege omgående og blir henvist til senter (Regionssykehus) som kan ta seg av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135085-ubehagelig-takykardi/#findComment-843418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.