Gå til innhold

Kul innenfor kjeven

Anbefalte innlegg

I et par uker har jeg trodd at jeg hadde forstrukket en muskel på venstre side av halsen siden jeg hadde en merkelig anspenthet nedover halsen. Noen ganger kjentes det på venstre side av ansiktet som en slags trykking eller anspenthet.

Dreier jeg hodet til venstre og litt ned, er det som om noe blir klemt øverst på halsen,

men det gjør ikke direkte vondt.

Etter å ha kjent nøye etter fant jeg i dag en 1 - 2 cm stor kul på innsiden av kjevebenets "bakkant"

(dvs under øret), den er litt vanskelig å få fatt, den er litt øm, den kan virke som om det er den som "fyller opp", og lager den trykkende følelsen jeg har kjent et par uker.

Mener å huske at det trykket på en tilsvarende måte da jeg hadde kusma da jeg var ung.

(Det er ingen tilsvarende kul på høyre side)

Den er ikke spesielt vond eller veldig øm å klemme på, men er ekkel og lager trykk som kommer og går, men det har nok blitt verre?

Hva kan dette være for noe?

(Lymfekjertelen? Betennelse?

Må den evt. fjernes med operasjon?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13527-kul-innenfor-kjeven/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppdatering: Har kjent endel på kulen, den kjennes ikke farlig eller vond ut, og har flyttet litt på seg, så den nå er lenger ned og lettere å få tak i. Snakket med en venn som mener at han har hørt om (og hatt selv) "fettkuler", og at de er omtrent slik og kommer og går bort av seg selv. (Er ikke overvektig)

Etter at kulen forskjøv seg ned fra området innenfor kjevebeinet, har "anspentheten" på venstre siden av halsen og klemfølelsen gått noe tilbake. Men: Bør jeg likevel få kulen rutinemessig sjekket?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13527-kul-innenfor-kjeven/#findComment-66068
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til per N. Høyst sannsynlig er dette en hoven lymfekjertel. Lymfekjertlene inneholder forsvars-celler, og SKAL hovne opp ved infeksjoner i området rundt. En kvise, ørebetennelse, eller halsbetennelse kan være årsak. Dersom kulen ikke gradvis blir mindre øm og minsker i størrelse, bør den undersøkes av lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13527-kul-innenfor-kjeven/#findComment-66165
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...