attacand Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Hei er en mann på 27 år 190cm og 100kg. Begynte på attacand-plus og selo-zok 100mg for snart ett år siden.Dette pga. høyt blodtrykk og høy puls. Dette ble målt over ett døgn og puls og trykk var normalt når jeg sov. Fastlegen mente det skyldes stress.har hatt ny måling og legen var fornøyd. Har etter att jeg begynte på medisinene gått lange turer og spist sunnere . Har i de siste månedene følt noe veldig merkelig en til to ganger i uka. det er akkurat som om jeg får en slags "krampe" i hjertet.Veldig ubehagelig i kanskje 1-2 sekund og ofte etterfulgt av ett slags rykk skrått opp til høyre ved halsen min.Dette er ikke som når det hopper over ett slag ved stress eller lgn. men stort sett ved hvile enten jeg ser på tv eller slapper av.Blir veldig nervøs av dette og har spurt fastlegen men han sa bare "Vet ikke hva det kan være jeg" "kanskje det er sykisk" Er dette bivirkninger av medisinene eller hva kan det være ?Skulle gjerne vist! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135290-ubehagelig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Svar til attacand. Det er ikke sannsynlig at de fenomèn du har kjent ar bivirkninger fra Atacand eller Selozok. Vanligvis er slike kortvarige sting eller smerter forårsaket av muskulære faktorer, men det er også andre strukturer (tarm, mellomguld, brysthinner, etc.) som kan gi lignende kortvarige plager. Det kan tenkes at psykiske faktorer kan være medvirkende årsak, men det er en rent filosofisk betraktning. Hvis plagene fortsetter eller tiltar i intensitet og styrke, vil det være avklarende om du i samråd med din lege kan få utført en arbeidsbelastning (sykkelbelastning med EKG-registrering), men det er sannsynlig at det ikke er ditt hjerte som er årsak til disse plagene. Du har en BMI på nær 28, hvilket vil si at du er endel overvektig. En vektreduksjon vil hjelpe deg godt på veien til å få normalisert ditt blodtrykk. Hvordan er det med treningstilstanden ? Regelmessig aerob trening (kondisjonskrevende trening) vil likeledes bidra til en normalisering av trykkforholdene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135290-ubehagelig/#findComment-843422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
olla Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Hei! Jeg sliter med det samme som deg, og vet heller ikke hva det kommer av. Jeg er ikke overvektig, snarere tvert i mot. Jeg vet at dette ikke er noe psykisk for min del, men ble litt beroliget av at det ikke har noe med hjertet å gjøre. Jeg får også disse rykkene i halsen, som varer et lite sekund, det kommer ikke oksygen til hjernen. Jeg føler ikke noe ubehag i hjertet.Jeg er mest plaget av dette når jeg sitter, og ligger. Jeg har hatt dette i 3 år nå. Jeg har i det siste hatt mye av disse rykkene og kvelingsfornemmelsene når jeg har lagt meg, så det har begynt å gå utover nattesøvnen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135290-ubehagelig/#findComment-848155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.