IGE9000 Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Har de siste 5-6 årene vært heftet med diverse plager som hyppig mellomørebetennelse hovne øreganger.(væsken i mellomøret bli seigt/tregt). Årene før dette har vært preget av mange runder med bronkitt, noe lungebetennelse, tett hals og pustebesvær. Ble satt på astmamedisiner (innhalator) med store forbedringer som resultat. Siste året har derimot vært preget av nye merkverdige plager som synsforstyrrelser (en slags øyemigrene)hovne lymfekjertler, verkefølelse i armer og lysken, ganske kraftige astmaannfall, senebetennelse,(medførte operasjon i håndledd)noen langvarige perioder med lav feber dvs 38- 38.5C.Ekstrem slapphet i muskulatur, spesiellt lårmuskulatur, ørhet, svimmelhet og lang periode med kvalme og energiløshet sammenfallende med feberperioder, vår sommer 2003. Etter en gastaskopiundersøkelse ble det påvist at maten ble liggende i mavesekken for lenge. Fikk i Mai 2003 påvist div. allergier etter blodprøver Melkeprotein, eggehvite, hvetemel, torsk,peanøtt, soya,mugg, timotei, burot, bjørk, hest katt, hund, kanin og midd/støv.Testresultat for hver enkelt allergi varierer fra 0,6- 1.4 noe som ikke egentlig er høye utslag og vil medføre noe form for akutte situasjoner. IGE var på dette tidspunkt 9070. Dette vistnokk meget høyt,noe jeg er informert om i ettertid. Jeg tok imidlertid kontakt med en klinikk i Oslo for å få hjelp til håntering av allergiene med hensyn på kosthold osv. Nye prøver ble tatt på klinikken i August 2003, denne viste samme allergireaksjoner som tidliger, foruten IGE som var redusert til 6330. (formen var fremdeles dårlig, med diverse symtomer). Nye prøver er tatt nå 6/1-04 og IGE er ytterligere redusert til 4820 men fremdeles ekstremt høyt.(er generellt i noe bedre form). Da jeg både har fastlege og en klinikklege skulle man tro at dette fører til dobbel så rask løsning på problemene, noe som ikke skjer. De to legene har noe divergerende syn på alvorlighetsgraden av sykdomsbilde. Dette er mildt sagt forvirrende. Klinikklegen ble mildest talt oppskjørtet av de høye IGE resultatene mens fastlegen ikke har informert om dette i det hele tatt. Vet ikke Hvorfor? Det er i ettertid sjekket ut at det ikke er leukemi eller leddgikt noe slike høye IGE resultater kan indikere. Problemet er egentlig da, hva er årsaken til disse høye verdiene.? Jeg holder meg til et kosthold som unngår allergener og da skal jo alt bli bra, noe det ikke gjør. Dette har resultert i langtidsykemelding på snart ett år, noe som medfører kontakt med trygdekontoret. I erklæring fra fastlege, er diagnose beskrevet som slapphet med tilegg av et vedlegg med henvisning til hematolog og oversikt over allergier og videre ellers veldig tynt beskrevet. Jeg undrer meg over denne diagnosen fra fastlegens side og lurer egentlig på om dette er legens vinkling/syn på problemet og at det er derfor ting går litt trått. Det er også mulige språkproblemer på ferde da fastlegen ikke er opprinnelig norsktalende. Skal jeg pushe mer på fastlegen for flere undersøkelser og i så fall for hva da eller skal jeg bare infinne meg med at jeg er såkalt slapp. Eller er muligens problemet at pasienten er noe nærtagen. Skal jeg bekymre meg eller fortsette å være slapp? Bør jeg skifte lege? IGE9000 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135308-allergi-symtomer-eller-%C3%A5rsak/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Kjære deg - IGE9000 Symptomer som de du beskriver bør føre til en grundig utredning - noe det høres ut som om du har fått. Mengden IgE i blodprøve er på ingen måte i nøye sammenheng med symptomer og sykdom. Mange mennesker som er arvelig utstyrt på en slik måte at de produserer mye IgE kan ha høye IgE nivåer uten å være syke. Med så høye IgE nivåer er spesifikke IgE for diverse matvarer og andre allergier i de områdene du nevner med stor sannsynlighet helt uspesifikke - dvs har ingen betydning for deg som "sykdomsskapende". Det som har betydning er de plagene som du har så hvis du fortsatt føler deg så slapp at du må være sykmeldt er det all mulig grunn tilk å gå videre med undersøkelser. Faren er at når man finner et så høyt IgE henger man seg opp i allergidiagnosen og glemmer at det kan være helt andre ting som plager deg. Du burde be om en henvisning til indremedisiner og bli grundig sjekket hvis fastlegen din ikke føler han kommer noe videre. Til en grundig undersøkelse hører også røntgenundersøkelse og utvidete blodtester. Når det gjelder de matvarer som slår ut med lave verdier på blodprøver som blir tatt med tanke på allergi så plager man seg sannsynligvis unødig ved å unngå disse matvarene - sjansen for at det har betydning for sykdom er minimal. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135308-allergi-symtomer-eller-%C3%A5rsak/#findComment-843969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.