Gå til innhold

Slitasjegikt-Bectdrevs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 42 år gammel kvinne. Jeg har helt fra tidlig ungdom slitt med smerter i kroppen og nå etter 5 fødsler er det ganske ille. Har gått til fysioterapi, men det ble bare verre av det. Det som er verst nå er smerter i hofte/bekken med stråling ned i beina, vonde knær og smerter under hælene. Fysioteraputen mente det kunne være slitasjegikt eller bectdrevs. Legen vil sende meg til røntgen og har tatt en masse blodprøver, men jeg føler at han ikke tar meg helt alvorlig. Synes kansje det er vanskelig å legge fram problemet uten å virke pysete. Jeg har nå bestemt meg for å be om en fullstendig utredning, men hva skal jeg be om. Må det gi utslag på blodprøver hvis det er noen form for revmatisme?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du har Bechterews vil det synes på en spesiell blodprøve. Søk på Google.

Skrevet

Revmatiske lidelser av ulike slag kommer ikke alltid fram på blodprøver.

Men en kombinasjon av røntgen (og kanskje MR?), samt blodprøver og din beskrivelse av tilstanden vil vel i de fleste tilfeller gi en god indikasjon. Fysioterapeuten kan vel også kan skrive noe til legen om sine "observasjoner" og hva h*n tror det KAN være.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Er det Bechterew skal fortetninger sees i "bekkensømmene" baktil, likeledes er det mest sannsynlig at du har en positiv blodprøve; såkalt HLaB27. Dersom disse prøvere er negative, kan man allikevel ikke utelukke at du har en het begynnende sykdom. Symptomene du har kan både være slitasje i korsryggen og muligens en bukende mllomvirvel-skive; altså et lite prolaps. CTkan påvise dette, ikke vanlig røntgen.

Synes du i førtse omgang skal gi fysioterapi en ny sjanse, men da skal du be om "slyngeterapi". Svært mange med dine plager blir bedre, denne treningen vil virke stabiliserende på bekken og korsrygg. Dessverre er det få fysioterapeuter som har dette utstyret og nok kunnskap, men det "kommer". Er det Bechterew vil du ha god nytte av Ibux eller naproxen. Pass på at du ikke starter med sterkere medisiner ( eks Paralgin Forte o.ol)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...