Gå til innhold

"Støt" i brystet.

Anbefalte innlegg

Min mor på 52 hadde for 1,5 år siden et kraftig hjerteinfarkt. Hun ble operert, og er så og si bra nå.

Men her om dagen hadde hun flere tilfeller av "støt" i brystet, ved hjertet sier hun selv. Hun hoppet høyt hver gang hun fikk dette og det var tydelig ubehagelig. Noen dager før hadde hun også hatt vondt utover i armen.

Hun reiste på legevakta, men der hadde de ikke tid til å ta noen prøver. Det skjedde en bilulykke så legen måtte reise...

Det eneste han rakk å si var at hjerteopererte brukte å få slike støt, og at det var helt ufarlig. Kan det virkelig stemme? Burde de ikke tatt en EKG om ikke annet? Må dessverre legge til at min mor røyker mye og er ikke verdens flinkeste til å ta vare på helsen sin.

Hun sier hun hadde glemt å ta tablettene for kolestrol denne dagen, men jeg syns det høres ulogisk ut at det kan ha noen sammenheng.

Hun har forressten en liten lekkasje etter operasjonen også, noe legene mener vil rette seg med tiden. Hun går til kontroll på Rikshospitalet hvert halvår pga av dette...

Jeg er ganske urolig, og er selvfølgelig redd for et nytt infarkt. Kan dette være et forvarsel?

Hilsen en bekymret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13538-st%C3%B8t-i-brystet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Nussemor.

Hjerteinfarkt hos kvinner på knappe 50 år er rel. sjelden, og sees vanligvis hos personer som har betydelig arvelig belastning, bl.a. med høyt kolesterol, i tillegg til at de gjør alvorlige egne tabber, hvorav røyking er den groveste. Din mor nærmest fire-femdobler sin sjanse til å få et nytt infarkt ved å fortsette å røyke. Jeg går ut fra at hennes kolesterol er "normalisert" ved hjelp av medisiner.

De "støtene" hun har kjent kan ha forskjellige årsaker. Imidlertid er vi alltid mistenksomme ved slike symptomer hos personer vi vet har koronar hjertesykdom. Den lekkasjen du nevner (sannsynlig en liten klaffelekkasje mellom hovedpulsåre og venstre hjertekammer) har neppe noe med dette å gjøre. Heller ikke at hun hadde glemt kolesterolsenkende medisin en dag.

Et EKG er minimum man bør ta ved slike symptomer hos en pasient som din mor. Det ville også være ønskelig å få gjennomført en sykkelbelastning av henne, for å få et bedre bilde av hennes funksjonelle tilstand. Hvis det hele har roet seg, bør hun prøve å få gjort dette ved neste kontroll på RH.

Konferer med privatlegen om dette, og om det er nødvendig med tilleggsmedisinering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13538-st%C3%B8t-i-brystet/#findComment-67111
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...