Gå til innhold

Lamictal og serumkonsentrasjon


natolars

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser i et innlegg/svar lengre ned at serumkonsentrasjonen av Lamictal bør ihvertfall være over 10 mikromol/l og helst over 15 mikromol/l.

Jeg har gått på 100+100 siden 22. desember og har en serumkonsentrasjon på 9,9 mikromol/l, men fastlegen vil ikke øke dosen. Han vil vente til påske før vi eventuelt øker dosen.

Jeg har uten tvil blitt bedre av Lamictal, men ikke bra nok. Siden jeg forhåpentligvis skal flytte og begynne på skole til sommeren, så hadde det vært best for meg om dosen kunne vært ferdig "justert" lenge før den tid. Siden jeg har vært sykemeldt i to og et halvt år, så blir skole og flytting en ganske stor omveltning for meg. Jeg tenker slik at jo lengre jeg er stabil i forkant av denne "omveltningen"; jo større sjanse er det for at jeg skal klare å takle den.

Men jeg kan jo heller ikke "tvinge" legen min til å øke dosen, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Heldigvis har jeg begynt i behandling hos en psykiatrisk psykepleier på den lokale poliklinikken, og hun fortalte at de har team-møte hver uke med psykiater til stede. Hun mente at det skulle la seg ordne å få snakket med psykiateren om dette.

Er det best å overlate medisineringen til psykiateren? Selv om fastlegen min er veldig dyktig, så vil jeg vel tro at en psykiater har mer erfaring og kunnskap om medikamentell behandling av psykiske lidelser.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kort:

Jeg er helt enig i dine vurderinger. Om du var min pasient, ville jeg økt til 250 evt videre til 300 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...