Gå til innhold

Resultat innenfor normalområde?


Gjest dagligdoler

Anbefalte innlegg

Gjest dagligdoler

Når det i en rapport etter nevropsykologisk test står '...spesielt dårlig utførelse...' på en oppgave, kan jeg tolke det som at dette resultater er innenfor normalområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tolker "spesielt dårlig utførelse" slik at det ligger utenfor det som kalles normalvariasjon.

Husk at dagsform, sinnstilstand og eventuell medisinering påvirker slike tester.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke vite om resultatet er innenfor normalområdet eller ikke ut i fra dette utsagnet alene.

Jeg er uenig.

Siden det står "_spesielt_ dårlig utførelse", så vil det si at prestasjonen på den spesifikke oppgaven skiller seg ut.

Hadde det stått "dårlig utførelse", hadde det vært større rom for tolkning.

Vil igjen bare påpeke at det er mange faktorer som spiller inn under slike tester, så man skal ikke ta det som et personlig nederlag om man gjør det dårlig på en eller flere oppgaver. Har selv vært gjennom nevropsykologisk utredning og fant ut at det faktisk ikke er så lett å løse oppgaver når man har angst og er deprimert. :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig.

Siden det står "_spesielt_ dårlig utførelse", så vil det si at prestasjonen på den spesifikke oppgaven skiller seg ut.

Hadde det stått "dårlig utførelse", hadde det vært større rom for tolkning.

Vil igjen bare påpeke at det er mange faktorer som spiller inn under slike tester, så man skal ikke ta det som et personlig nederlag om man gjør det dårlig på en eller flere oppgaver. Har selv vært gjennom nevropsykologisk utredning og fant ut at det faktisk ikke er så lett å løse oppgaver når man har angst og er deprimert. :-)

Mvh

Det kommer an på hva man sammenligner med. Dersom man f.eks. tester et barn med WISC og kommer frem til en svært varierende profil - men hvor snittet ligger høyt, kan et slikt utsagn bety at resultatet på den ene delprøven er spesielt dårlig sammenlignet med de øvrige prestasjonene til barnet som blir testet.

I en annen sammenheng hvor det ikke er snakk om den delprøve på en test - men en fullstendig test - er jeg enig i at et slikt utsagn vanligvis vil bety at resultatet ligger under normalområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, langt i fra. "Spesielt dårlig utførelse" må bety langt under normalområdet.

Du sier ingenting om dette er en deltest, eller om det er hovedkonklusjonen på den samlede testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hva man sammenligner med. Dersom man f.eks. tester et barn med WISC og kommer frem til en svært varierende profil - men hvor snittet ligger høyt, kan et slikt utsagn bety at resultatet på den ene delprøven er spesielt dårlig sammenlignet med de øvrige prestasjonene til barnet som blir testet.

I en annen sammenheng hvor det ikke er snakk om den delprøve på en test - men en fullstendig test - er jeg enig i at et slikt utsagn vanligvis vil bety at resultatet ligger under normalområdet.

Nevropsykologisk utredning brukes som oftest til å kartlegge påviste eller antatte hjernedysfunksjoner.

Utredningen inneholder et stort spekter av funksjonstester for å lokalisere i hvilken del av hjernen den påviste eller antatte dysfunksjonen ligger.

De vanligste er prøver for oppmerksomhet, psykomotorisk tempo, innlæring, hukommelse, språk, visuokonstruktiv funksjon, eksekutive funksjoner, generelle intellektuelle funksjoner samt sensorisk-motorisk funksjon.

Man bruker som kjent forskjellige deler av hjernen til ulike oppgaver. Ulike dysfunksjoner forårsaker dermed ulike problemer. Når man da scorer "spesielt dårlig" på en eller flere av testene, så sier dette noe om hvor i hjernen den antatte eller påviste dysfunksjonen ligger.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...