Gå til innhold

Influensa og gravide

Anbefalte innlegg

Til dels nevtrotiske tanker jeg har gjort meg etter å ha lest kanskje litt for mye om fugleinfluensa og mulige følger av dette på nettsidene til Folkehelsa og WHO:

1) Jeg har lest at det cellemedierte immunforsvaret dempes i svangerskapet. Betraktes gravide på grunn av dette som risikogruppe ved influensa, i likhet med eldre og andre med svekket immunforsvar? Hvorfor blir ikke gravide i Norge anbefalt vaksine i så fall?

2) Jeg er en 34 år gammel sunn og frisk kvinne, muligens gravid med mitt tredje barn. Er det mulig å antyde hvor mye større risiko jeg har for komplikasjoner/dødelighet i forbindelse med influensa, sammenlignet med om jeg ikke hadde vært gravid? Vil gravide ha (litt eller mye?) større grunn til å være engstelig i forbindelse med en influensapandemi enn andre kvinner utenom risikogrupper? Kan noen bekrefte min mistanke om at jeg er nevrotisk og irrasjonell som tenker på abort pga dagens situasjon med fulgeinfluensa i Asia (såvidt jeg har forstått så kan ingen utelukke en pandemi, men det finnes heller ikke pr i dag noen indikasjon på at det vil skje)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135512-influensa-og-gravide/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er riktig at under svangerskap er det en såkalt fysiologisk svekkelse av immunsystemet, spesielt den sk. cellemedierte immunsystemet. Den andre delen av immunsystemet, den sk. humorale immunsystemet, det som sårger for produksjon av antistyoffene er ikke nevneverdig svekket. Når det gjelder influensa så er det i all overveiende grad antistoffene som sørger for beskyttelse. Det er derfor neppe spesiell grunn til å regne med at gravide er nevneverdig mer utsatt for influensa, eller at en influensainfeksjon vil forløpe mer alvorlig. Det er såvidt jeg vet ingen steder i verden hvor gravide spesielt anb efales influensavaksine. Forøvrig er det ingen data som peker i retning av at fugleinfluensa skulle spre seg i Europa.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135512-influensa-og-gravide/#findComment-844152
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...