Gå til innhold

ssri og amming - NHD


Gjest vordende mor

Anbefalte innlegg

Gjest vordende mor

Jeg har brukt 20 mg seroxat gjennom svangerskapet - etter forsikringer fra legen min om at det går bra.

1)Serumkons; 80 ( så det er vel lavt?)

2)Jeg ønsker å amme barnet mitt. Var hos jormor for 2 gang nå - 2 mnd igjen før fødsel.

Det gjorde meg ganske nedfor. Hun mener jeg skal halvere dosen to uker før fødsel og siste uken være helt uten når barnet kommer. Jeg prøvde forklare at jeg ikke tar disse tbl for morro skyld og at jeg trenger dem enda. Jeg kan ikke si at jeg ikke har tunge stunder lenger, men jeg klarer med denne dosen å ta meg inn igjen selv og snu negativ tankegang lettere. Jeg føler ikke jeg er klar for å slutte på dem enda ( tatt dem ett år og har tatt lignende prep. to år for en del år siden)

3)Videre sa hun at fødselslegene ville fraråde amming og dette var noe jeg burde forbererde meg på å høre.

Hun sa de ville si det kom til å forstyrre serotonin utvikling hos barnet.

Jeg ønsker så gjerne å amme og har gode erfaringer med det...

Nå kvir jeg meg skikkelig til å være på klinikken - det er jo dette jeg har fryktet - å møte dømmende holdninger- særlig fra leger. Sliter nok med egen samvittighet for at jeg tar medisiner.

4) Vet du hvor mye disse medisiner går over til barnet i prosent?

5) Bør jeg bytte til Fevarin ( så i et innlegg at de var de som gikk minst over)

Jeg har gledet meg veldig til fødselspermisjonen - men må jeg slutte på medisinene så vet jeg ikke - hadde det skikkelig tøft før jeg begynnte på dem.

6) Når legemiddelprodusentene skriver at seroxat ikke anbefales under graviditet og amming - fritar de seg selv da for et hvert ansvar?

Svært takknemmlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kopierer inn sammendraget på det som sannsynligvis er den beste studien på dette. Publisert i et svært anerkjent tisskrift.

Sertraline=Zoloft. Paroxetine=Seroxat. Fluvoxamine=Fevarin.

Nursind=ammende.

Må dessverre beklage at gynekologer er utrolig lite oppdatert på dette. Mange ganger har jeg lurt på om dette skyldes vilje eller evne.

Br J Psychiatry. 2001 Aug;179:163-6.

Comment in:

Br J Psychiatry. 2002 Jan;180:85-6.

Use of sertraline, paroxetine and fluvoxamine by nursing women.

Hendrick V, Fukuchi A, Altshuler L, Widawski M, Wertheimer A, Brunhuber MV.

Department of Psychiatry, UCLA Neuropsychiatric Institute and Hospital, Los Angeles, California 90095, USA.

BACKGROUND: The pharmacological treatment of depression in nursing women requires information on the magnitude of medication exposure to the infant that may occur through breast milk. AIMS: To examine serum concentrations of antidepressants in infants exposed to these medications through breast-feeding. METHOD: Maternal and infant serum concentrations of sertraline, paroxetine and fluvoxamine were determined with high-performance liquid chromatography (limit of detection=1 ng/ml). RESULTS: No detectable medication was present in any infant exposed to paroxetine (n=16) or fluvoxamine (n=4). Among infants exposed to sertraline (n=30), detectable medication was present in 24% of serum samples. A significant negative correlation was found between infant age and infant serum concentration. Sertraline was significantly more likely to be detected in an infant if the mother's daily dose was 100 mg or higher. No adverse sequelae occurred in any infant. CONCLUSIONS: This study shows that paroxetine, fluvoxamine and sertraline produce minimal exposure to infants when taken by nursing mothers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...