bambi_bah Skrevet 6. februar 2004 Skrevet 6. februar 2004 Hei, jeg skriver til deg fordi jeg er litt engstelig for om min mann har vært utsatt for HIV- smitte. Bakgrunnen er den at han uheldigvis for et par uker siden var utsatt for et overfall og ble knivstukket i hode og arm, hvilket jo medførte en del blodsøl. Han hadde tykke ytterklær på så såret på armen blødde han jo innvendig i jakken. Men har har fortalt meg at han i tillegg bet personen som angrep han i leppen for å forsvare seg. Mener å huske at denne ikke begynte å blø, og selv hadde han ikke noe sår på leppen som blødde. I det traumet som dette har medført har jeg da fått slike engstelige tanker om at han kan ha vært utsatt for smitte fra denne personen på grunn av dette bittet hvis denne var HIV-smittet? Han har gått med på å ta en HIV- test om 3 måneder for å roe meg ned, men jeg lurer jo på om vi må bruke kondom frem til da, og hvor stor sjanse er det for at han kan ha blitt utsatt for denne smitten. Har hørt at begge må ha åpne sår for at en evt. smitte skal forekomme, og det var det ikke i følge mannen min, ihvertfall ikke på han selv. Men jeg er veldig engstelig for det allikevel. Er det jeg som er hysterisk eller hvordan skal jeg forholde meg til dette? Veldig takknemlig for snarlig svar 0 Siter
Gjest Lisz Skrevet 8. februar 2004 Skrevet 8. februar 2004 Vet dere noe om den personen som han ble knivstukket av? 0 Siter
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 9. februar 2004 Skrevet 9. februar 2004 Jeg forstår godt at du er engstelig men du har kanskje ikke så veldig sterk grunn til å være det. Forekomst av HIV infiserte personer i Norge er svært lav. Et lite forbehold må man ta her, fordi i enkelte miljøer, sprøytemisbrukere og menn som har sex med menn, er forekomsten betydelig høyere. Så hvis vedkommende som mannen din slåss med ikke tilhører disse miljøer er sjansen minimal. Det er teoretisk mulig å bløi smittet ved at man biter en HIV infisert person, selv om vedkommende ikke begynner å blø umiddelbart. Hvorvidt dere bør bruke kondom kan dere vurdere når dere tenker på disse forhold. Som sagt sjansene er meget små. Jeg vil anbefale at han tar en test ca 6 uker etter hendelsen. Et negativt resultat vil gi ganske sterk indikasjon, selv om det endelige resultat kan man ikke få før noen uker senere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.