still5barnsmor Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Hei du... Lurer bare på hvordan det gikk hos naboen??? Tenkte på deg idag, utrolig kjedelig når det blir surt med naboer Been there, done that!!! Klems fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135589-nynne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nynne Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Joda. Mannet meg opp og gikk bort for å "ta en røyk på trappa". Jeg sa ingenting om nabo nr 3 i det hele tatt. Jeg spurte vel mer om hun hadde tenkt mer på forslaget mitt og vektla at jeg gjerne stilte opp som barnevakt "for alle har vi et behov for å ligge lenge i badekaret uten å bli forstyrret, eller ta en tur på byen med venninner", og da er det jo kjekt med et sted der NN er trygg og hun kan være til hun (mor) har lyst å komme bort og hente. Sa også at tilbudet om weekend-hjem fra barnevernet er kjempefint og at "men mange er skeptiske fordi de tror at da stiller de hjemmet sitt åpent og sårbart og at barnevernet kommer til å gå inn på leit etter omsorgssvikt. Men der vil jo du uansett være 100% trygg for maken som du stiller opp for datteren din" osv osv. Ok, jeg gikk rundt grøten, men håper nå hun skjønte hva jeg mente. For alt jeg vet _kan_ det jo være nabo nr 3 som har misforstått eller laget eventyr av hele greia.... Og hvis hun skulle ringe igjen, skal jeg bare svare at dialogen mellom mor og meg er helt i orden og at her er det nok en misforståelse fra dennes side. Mor og jeg var hvertfall venner da jeg gikk.... Så håper jeg alt ordner seg. Jeg er ikke så flink til å konfrontere folk, syns det er litt ubehagelig, men denne var nesten ikke til å unngå. Og støtten fra mammaene her inne var stor, så jeg valgte å ta den til meg.... Takk for at du spurte! Så koselig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135589-nynne/#findComment-842522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
still5barnsmor Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Joda. Mannet meg opp og gikk bort for å "ta en røyk på trappa". Jeg sa ingenting om nabo nr 3 i det hele tatt. Jeg spurte vel mer om hun hadde tenkt mer på forslaget mitt og vektla at jeg gjerne stilte opp som barnevakt "for alle har vi et behov for å ligge lenge i badekaret uten å bli forstyrret, eller ta en tur på byen med venninner", og da er det jo kjekt med et sted der NN er trygg og hun kan være til hun (mor) har lyst å komme bort og hente. Sa også at tilbudet om weekend-hjem fra barnevernet er kjempefint og at "men mange er skeptiske fordi de tror at da stiller de hjemmet sitt åpent og sårbart og at barnevernet kommer til å gå inn på leit etter omsorgssvikt. Men der vil jo du uansett være 100% trygg for maken som du stiller opp for datteren din" osv osv. Ok, jeg gikk rundt grøten, men håper nå hun skjønte hva jeg mente. For alt jeg vet _kan_ det jo være nabo nr 3 som har misforstått eller laget eventyr av hele greia.... Og hvis hun skulle ringe igjen, skal jeg bare svare at dialogen mellom mor og meg er helt i orden og at her er det nok en misforståelse fra dennes side. Mor og jeg var hvertfall venner da jeg gikk.... Så håper jeg alt ordner seg. Jeg er ikke så flink til å konfrontere folk, syns det er litt ubehagelig, men denne var nesten ikke til å unngå. Og støtten fra mammaene her inne var stor, så jeg valgte å ta den til meg.... Takk for at du spurte! Så koselig! Synes du løste den kjempefint jeg... Jeg er en slik som heller velger fredelige løsninger enn å hevde min rettferd.Kansje litt dumt av og til men jeg er spart for uvenner da :-)) Det er liksom så lite å vinne på å ha "rett" Er ingen engel altså, må nok krype til korset jeg med mitt temperament (ingen lunte i det hele tatt, men alderen roer en heldigvis litt) Kjempeflott å høre at det gikk fint, det må jo være forferdelig å få en god gjerning slengt i trynet på den måten...sier litt om deg at du ikke ble eitranes og ville forsvare deg :-)) Håper vi snakkes videre her inne klems fra ('',) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135589-nynne/#findComment-842542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nynne Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Synes du løste den kjempefint jeg... Jeg er en slik som heller velger fredelige løsninger enn å hevde min rettferd.Kansje litt dumt av og til men jeg er spart for uvenner da :-)) Det er liksom så lite å vinne på å ha "rett" Er ingen engel altså, må nok krype til korset jeg med mitt temperament (ingen lunte i det hele tatt, men alderen roer en heldigvis litt) Kjempeflott å høre at det gikk fint, det må jo være forferdelig å få en god gjerning slengt i trynet på den måten...sier litt om deg at du ikke ble eitranes og ville forsvare deg :-)) Håper vi snakkes videre her inne klems fra ('',) Joda føler meg relativt fornøyd med løsningen sålangt... Ellers kan du jo se tråden under til Emin, der la jeg inn en link til et sted der de selger utstyr til å lage sånne ting. Men det er såpass dyrt at hvis man først kjøper det så må man nesten gjøre som Monica og markedsføre seg litt og selge. For det begrenser seg jo litt hvor mange fotokaker man lager i løpet av et år.... Og jeg er imponert over at du har 5 barn. Og med samme mann??!!? Utrolig i våre dager (hørt den før?? he he). Har så lyst på en 3... men vi skal jo være to om den avgjørelsen, så vi får se... Men hvordan var overgangen fra to til tre barn? Merkes det godt på f.eks økonomien, hva med plass i bil etc... Fortell det som det er. Gjør ingenting å bli litt "avskrekket", for hvis ikke jeg får barn nr 3, så ligger forholdene til rette for å få drømmejobben som er å bli beredskapshjem. Men den kan vi ikke ta så lenge biologiske barn er under skolealder- dette av hensyn til evt beredskapsbarn som naturlig nok krever mye oppmerksomhet.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135589-nynne/#findComment-842775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
still5barnsmor Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Joda føler meg relativt fornøyd med løsningen sålangt... Ellers kan du jo se tråden under til Emin, der la jeg inn en link til et sted der de selger utstyr til å lage sånne ting. Men det er såpass dyrt at hvis man først kjøper det så må man nesten gjøre som Monica og markedsføre seg litt og selge. For det begrenser seg jo litt hvor mange fotokaker man lager i løpet av et år.... Og jeg er imponert over at du har 5 barn. Og med samme mann??!!? Utrolig i våre dager (hørt den før?? he he). Har så lyst på en 3... men vi skal jo være to om den avgjørelsen, så vi får se... Men hvordan var overgangen fra to til tre barn? Merkes det godt på f.eks økonomien, hva med plass i bil etc... Fortell det som det er. Gjør ingenting å bli litt "avskrekket", for hvis ikke jeg får barn nr 3, så ligger forholdene til rette for å få drømmejobben som er å bli beredskapshjem. Men den kan vi ikke ta så lenge biologiske barn er under skolealder- dette av hensyn til evt beredskapsbarn som naturlig nok krever mye oppmerksomhet.... avskrekke??? Hør denne da: Vi er beredskapshjem også hi,hi...har ikke hatt barn på halvannet år men hun vi hadde bodde permanent et år før hun fikk fosterhjem...og det er hos fetteren til min mann så vi har kontakt ennå...så det så :-)) overgang fra 2 til 3? tja jeg har fire gutter først og det er ca 13mnd mellom dem så for meg så var det vel størst overgang fra ingen til fire :-) Når det gjelder bil så trenger du jo ikke å skifte for å få nr.3 da... Jeg synes det har gått helt fint med alle jeg, man får liksom god tid å forbrede seg i svangerskap og så har jeg jo fått en om gangen...det var mere stritt for noen år tilbake da jeg liksom hadde fire babyer...(nr.1 var 3år og 4mnd da nr. 4 kom) Nå koser jeg meg glugg med dem (koste meg før også alså...) eldste går i 3, en i andre og en i første to hjemme på 2+5 år... har fått endel kommentarer oppigjennom ja :-)) Før var det en som het Kie her og hun har også fem, har ikke funnet ut om hun er borte, men har ikke sett innlegg siden oktober ifjor (forfattersøk) Hun laget en flott hjemmeside for storfamilien som het fullthus.com men der er det veldig tomt nå....*lurer* Hvis dere begge vil ha nr.3 så ville jeg hoppet i det for skal en planlegge noe så passer jo aldi noe :-))) klems fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135589-nynne/#findComment-842787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nynne Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 avskrekke??? Hør denne da: Vi er beredskapshjem også hi,hi...har ikke hatt barn på halvannet år men hun vi hadde bodde permanent et år før hun fikk fosterhjem...og det er hos fetteren til min mann så vi har kontakt ennå...så det så :-)) overgang fra 2 til 3? tja jeg har fire gutter først og det er ca 13mnd mellom dem så for meg så var det vel størst overgang fra ingen til fire :-) Når det gjelder bil så trenger du jo ikke å skifte for å få nr.3 da... Jeg synes det har gått helt fint med alle jeg, man får liksom god tid å forbrede seg i svangerskap og så har jeg jo fått en om gangen...det var mere stritt for noen år tilbake da jeg liksom hadde fire babyer...(nr.1 var 3år og 4mnd da nr. 4 kom) Nå koser jeg meg glugg med dem (koste meg før også alså...) eldste går i 3, en i andre og en i første to hjemme på 2+5 år... har fått endel kommentarer oppigjennom ja :-)) Før var det en som het Kie her og hun har også fem, har ikke funnet ut om hun er borte, men har ikke sett innlegg siden oktober ifjor (forfattersøk) Hun laget en flott hjemmeside for storfamilien som het fullthus.com men der er det veldig tomt nå....*lurer* Hvis dere begge vil ha nr.3 så ville jeg hoppet i det for skal en planlegge noe så passer jo aldi noe :-))) klems fra Wow- bøyer meg i støvet!!!! Imponert. Vet at Asterix som er her fra tid til annen har 7 barn. Syns det høres så veldig koselig med skikkelig storfamilie jeg. Er ikke så opptatt av om barna må dele rom og sånt- vil ikke at plassen skal være avgjørende for et evt. barn nr. 3... Men et spørsmål som kanskje kan virke litt kynisk, men det ER ikke det. Må bare vite om drømmen lar seg gjennomføre- får man kompensert nok rent økonomisk til at man kan være et beredskapshjem? Tenker på klær og utstyr til barnet, og selvfølgelig litt inntekt. Jeg krever ikke så mye, men vi har det akkurat _litt_ trangt nå, uten at vi stryker med av den grunn, men vi kan ikke gå noe særlig _ned_ i inntekt heller... Er det faste satser utifra hva man tjente før, eller er det en fiksert sum uansett? Tjener nå rundt 240 000 i året. Håper du skjønte økonomispørsmålet. Jeg er ikke ute etter å bli beredskapshjem for å bli rik, jeg lurer mer på om jeg har råd til å oppfylle drømmen om å bli det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135589-nynne/#findComment-842792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
still5barnsmor Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Wow- bøyer meg i støvet!!!! Imponert. Vet at Asterix som er her fra tid til annen har 7 barn. Syns det høres så veldig koselig med skikkelig storfamilie jeg. Er ikke så opptatt av om barna må dele rom og sånt- vil ikke at plassen skal være avgjørende for et evt. barn nr. 3... Men et spørsmål som kanskje kan virke litt kynisk, men det ER ikke det. Må bare vite om drømmen lar seg gjennomføre- får man kompensert nok rent økonomisk til at man kan være et beredskapshjem? Tenker på klær og utstyr til barnet, og selvfølgelig litt inntekt. Jeg krever ikke så mye, men vi har det akkurat _litt_ trangt nå, uten at vi stryker med av den grunn, men vi kan ikke gå noe særlig _ned_ i inntekt heller... Er det faste satser utifra hva man tjente før, eller er det en fiksert sum uansett? Tjener nå rundt 240 000 i året. Håper du skjønte økonomispørsmålet. Jeg er ikke ute etter å bli beredskapshjem for å bli rik, jeg lurer mer på om jeg har råd til å oppfylle drømmen om å bli det... slapp av vennen, jeg valgte å bli beredskaps hjem av begge deler jeg... beredskapshjem er så mangt, det er ikke sikkert du har barn mere enn en helg hver fjortene dag, det kommer an på hva du vil og behovet hos ditt lokale barnevern... du får betalt etter faste satser...har du kun helg kjøper du ikke klær osv...pengene du får skal dekke mat, går du på akvariet f.eks eller kino så tar du vare på kvittering og får dekket det også...du får km godtgjørele for kjøring, en sats med barnet i bilen og en noe lavere (50øre) uten barnet (sånn til og fra kjøring vettu) godtgjørelsen er delt i to, det som er beregnet til mat osv er ikke skattepliktig men det er resten (ikke så mye) Hvis du skal ha barn mere permanent boende er det andre satser, da får du mere penger som skal dekke klær og slikt. Da jenta skulle bo permanent hos oss fikk jeg dekket seng,skolepult og klesskap i tillegg. Noen dyre ting som ski, sykkel osv kan også dekkes, det vurderer kontakten din hos barnevernet... opplysende??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135589-nynne/#findComment-842800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nynne Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 slapp av vennen, jeg valgte å bli beredskaps hjem av begge deler jeg... beredskapshjem er så mangt, det er ikke sikkert du har barn mere enn en helg hver fjortene dag, det kommer an på hva du vil og behovet hos ditt lokale barnevern... du får betalt etter faste satser...har du kun helg kjøper du ikke klær osv...pengene du får skal dekke mat, går du på akvariet f.eks eller kino så tar du vare på kvittering og får dekket det også...du får km godtgjørele for kjøring, en sats med barnet i bilen og en noe lavere (50øre) uten barnet (sånn til og fra kjøring vettu) godtgjørelsen er delt i to, det som er beregnet til mat osv er ikke skattepliktig men det er resten (ikke så mye) Hvis du skal ha barn mere permanent boende er det andre satser, da får du mere penger som skal dekke klær og slikt. Da jenta skulle bo permanent hos oss fikk jeg dekket seng,skolepult og klesskap i tillegg. Noen dyre ting som ski, sykkel osv kan også dekkes, det vurderer kontakten din hos barnevernet... opplysende??? Det ser i hvertfall ikke ut til at man går konkurs av å ha et fosterbarn boende da. Og det er jo det viktigste. Har ikke noe i mot ikke å kunne unne meg alt til en hver tid, følelsen av å gjøre en innsats og være til nytte betyr også mye. Men vi kan ikke klare oss på en lønning. Var derfor jeg spurte. takk for svar. Men da dere var fosterhjem, så var det pga familiesituasjon til kjente. Kunne du tenke deg å gjøre det flere ganger? Du må jo være utrolig flink til å organisere med huset så fullt... Fortsatt imponert! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135589-nynne/#findComment-842804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
still5barnsmor Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Det ser i hvertfall ikke ut til at man går konkurs av å ha et fosterbarn boende da. Og det er jo det viktigste. Har ikke noe i mot ikke å kunne unne meg alt til en hver tid, følelsen av å gjøre en innsats og være til nytte betyr også mye. Men vi kan ikke klare oss på en lønning. Var derfor jeg spurte. takk for svar. Men da dere var fosterhjem, så var det pga familiesituasjon til kjente. Kunne du tenke deg å gjøre det flere ganger? Du må jo være utrolig flink til å organisere med huset så fullt... Fortsatt imponert! "Men da dere var fosterhjem, så var det pga familiesituasjon til kjente..." Er ikke sikker på om jeg skjønnte den, eller var det du som misforsto??? vi startet som beesøkshjem for en jente som etterhvert måtte ut fra hjemmet, da hadde vi henne permanent frem til min manns fetter og kona ble fast fosterhjem for henne...slik var den hisorien...ser nå at det var jeg som rota med besøks-og beredskapshjem....men,men vi startet altså med å kontakt barevernet for å melde oss fivillig...så var det søknad, hjemmebesøk før godkjenning...sååååååå måtte vi vente på at et barn trengte oss (kan velge litt hvor mange og alder hvor mye osv...) så fikk vi alså en skjønn jente inn i familien da hun var ca 7,5år... Det du må være helt klar over er at disse barna som oftest mangler noe hjemmefra som gjør at de kan være f.eks utagerende i forskjellig grad, veldig passiv /aktiv osv...det er jo da forventet at du skal hjelpe dem/engasjere deg litt i dem... Jeg synes det var fint å begynne som besøkshjem for å se hvordan det gikk og så bli beredskapshjem etterhvert...det er strengere krav til beredskaps... Jeg husker at sånn grovt regnet for et par år tilbake så fikk vi ca 1000kr. for et barn pr. helg og det skulle betales skatt av ca400 av dem... har du flere barn slik min svigerinne (3stk) så ganger du det opp (1000pr barn) Jeg er slik at for å ha god samvittighet så gjorde vi alltid noe de helgene vi hadde henne, men tok med hele fammen slik at det ble en samlegreie (ofte det disse barna trenger også..) herre min hatt så glad jeg er i disse prikkene..........................................................he,he...min mann er på jobb enda så jeg sitter her overtrøtt å gliser for meg selv.............ikkkkke gå fra meg slik..............................:-))) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135589-nynne/#findComment-842810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nynne Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 "Men da dere var fosterhjem, så var det pga familiesituasjon til kjente..." Er ikke sikker på om jeg skjønnte den, eller var det du som misforsto??? vi startet som beesøkshjem for en jente som etterhvert måtte ut fra hjemmet, da hadde vi henne permanent frem til min manns fetter og kona ble fast fosterhjem for henne...slik var den hisorien...ser nå at det var jeg som rota med besøks-og beredskapshjem....men,men vi startet altså med å kontakt barevernet for å melde oss fivillig...så var det søknad, hjemmebesøk før godkjenning...sååååååå måtte vi vente på at et barn trengte oss (kan velge litt hvor mange og alder hvor mye osv...) så fikk vi alså en skjønn jente inn i familien da hun var ca 7,5år... Det du må være helt klar over er at disse barna som oftest mangler noe hjemmefra som gjør at de kan være f.eks utagerende i forskjellig grad, veldig passiv /aktiv osv...det er jo da forventet at du skal hjelpe dem/engasjere deg litt i dem... Jeg synes det var fint å begynne som besøkshjem for å se hvordan det gikk og så bli beredskapshjem etterhvert...det er strengere krav til beredskaps... Jeg husker at sånn grovt regnet for et par år tilbake så fikk vi ca 1000kr. for et barn pr. helg og det skulle betales skatt av ca400 av dem... har du flere barn slik min svigerinne (3stk) så ganger du det opp (1000pr barn) Jeg er slik at for å ha god samvittighet så gjorde vi alltid noe de helgene vi hadde henne, men tok med hele fammen slik at det ble en samlegreie (ofte det disse barna trenger også..) herre min hatt så glad jeg er i disse prikkene..........................................................he,he...min mann er på jobb enda så jeg sitter her overtrøtt å gliser for meg selv.............ikkkkke gå fra meg slik..............................:-))) Nemlig. Jeg misforstod. Leste nok litt kjapt. Trodde først at jenta dere hadde var din fetter sin... Men det er der hun bor NÅ... Sånn kan det gå klokka midt på natta. Gubben la seg for lenge siden, og her sitter jeg da.... Foran pc'n.... (elsker prikker jeg og) Bruker overtrøttheten til å se litt på andre fora jeg ellers ikke er innom. Ser litt på gamle innlegg også. Ble ganske oppgitt over Beja ang lek med "vanskeligstilte" barn.... lurer på om det er hun som er provokatøren som lager innlegg kun med den hensikt å provosere. I såfall er det jo bortkastet tid, både hennes egen og vår. Kan hun ikke i det minste stå for det hun mener da. Selv om jeg er totalt uenig, så mister man liksom all respekt når noen avslutter diskusjonen med "Jeg bare tulla". Blir matt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135589-nynne/#findComment-842814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
still5barnsmor Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Nemlig. Jeg misforstod. Leste nok litt kjapt. Trodde først at jenta dere hadde var din fetter sin... Men det er der hun bor NÅ... Sånn kan det gå klokka midt på natta. Gubben la seg for lenge siden, og her sitter jeg da.... Foran pc'n.... (elsker prikker jeg og) Bruker overtrøttheten til å se litt på andre fora jeg ellers ikke er innom. Ser litt på gamle innlegg også. Ble ganske oppgitt over Beja ang lek med "vanskeligstilte" barn.... lurer på om det er hun som er provokatøren som lager innlegg kun med den hensikt å provosere. I såfall er det jo bortkastet tid, både hennes egen og vår. Kan hun ikke i det minste stå for det hun mener da. Selv om jeg er totalt uenig, så mister man liksom all respekt når noen avslutter diskusjonen med "Jeg bare tulla". Blir matt... skal være så ærlig å si at en god del diskusjoner holder jeg meg laaaaaaaangt unna,,,gidder bare ikke jeg...liker bedre de seriøse også humoristiske.........fingrene følger ikke med i svingeneee her lenger jo...ja.ja Nå er kosegutte min kommet hejm - eh hjem så nå følger jeg etter ham og koser meg i en god varm armkrok...hi,hi klems til deg og snakkes igjen håper jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135589-nynne/#findComment-842822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.