rusk1 Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Hei. Har nettopp fått vite at jeg har blitt allergisk mot oliven. Tenkte først at det er vel en grei sak å holde seg unna, men nei.. Tenkte ikke over at vegetabilsk olje i visse tilfeller kan være olivenolje og ikke soyaolje.. Og de skriver jo aldri på innholdsfortegnelsen hvem av dem de inneholder! Så jeg går nå rundt her med eksem over "alt" og klær meg til blods. Salver og piller hjelper lite. Har søkt på nettet, men finner ingenting! Noen som vet om en oversikt over sånne ting? Eller som vet hva som er vanligst å bruke i for eks potetgull, majonesprodukter, og i brød? Eller i pizza? Og hva med smør? Er nesten umulig for meg å gå ut på resturant å spise, der bruker de jo ikke no annet enn olivenolje.. Jeg blir sprø snart! Rart det ikke er lovpålagt å skrive hvilke oljer de bruker?! På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135676-olivenallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Kjære ruskl Olivenallergi har sjelden betydning for oss nordboere og er for det meste i sammenheng med en pollenallergi for pollen fra oliventrær. Å spise oliven har som regel ingen betydning. Olivenolje inneholder ikke protein, men oljer og er absolutt ikke allergifremkallende så du kan trygt spise aioli (som er laget med olivenolje) og andre matretter med olivenolje. Grunnen til at oljene ikke deklareres er at deres betydning i allergisammenheng er minimal. Eksem hos voksne er sjelden matutløst, men det finnes endel matvarer som forverrer eksem ved direkte innvirkning på huden. Slike matvarer er citrus, tomat, sterke krydder og jordbær. Eksemet må alltid behandles lokalt - å fjerne noe fra kosten er sjelden særlig virkningsfullt. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135676-olivenallergi/#findComment-843975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rusk1 Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 Kjære ruskl Olivenallergi har sjelden betydning for oss nordboere og er for det meste i sammenheng med en pollenallergi for pollen fra oliventrær. Å spise oliven har som regel ingen betydning. Olivenolje inneholder ikke protein, men oljer og er absolutt ikke allergifremkallende så du kan trygt spise aioli (som er laget med olivenolje) og andre matretter med olivenolje. Grunnen til at oljene ikke deklareres er at deres betydning i allergisammenheng er minimal. Eksem hos voksne er sjelden matutløst, men det finnes endel matvarer som forverrer eksem ved direkte innvirkning på huden. Slike matvarer er citrus, tomat, sterke krydder og jordbær. Eksemet må alltid behandles lokalt - å fjerne noe fra kosten er sjelden særlig virkningsfullt. Lykke til. ok... men hvorfor får jeg eksem bak knær og på armene og blemmer rundt munnen hver gang jeg spiser noe med olivenolje da? Reagerer ikke på noe annet bortsett fra bjørk, burot og timotei.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135676-olivenallergi/#findComment-844316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.