Gå til innhold

"Jeg sykemeldte meg", litt langt...

Anbefalte innlegg

Hei! Hvorfor kan noen bare "sykemelde seg", mens f. eks. sånne som meg går og sliter med plager som sikkert kunne kvalifisert til sykemelding ikke får det, i mitt tilfelle så går jeg konstant trett, sliten kan sove hele døgnet, har også en tendens til å ville være alene, ..depresjon?, kanskje , kanskje ikke,

men jeg får meg ikke til å ta kontakt til lege for dette.....redd?, kanskje...., men for hva da.... andre som på meg ser helt friske ut, som også jeg tilsynelatende gjør, går til legen og "sykemeldter seg" over uker, ja ofte mnd., ,jeg tok kontakt med legen en gang for dette jeg sliter med,og fikk

sykemelding.... 3 dager.... + lø-sø ikke deprimert fikk jeg beskjed om men drittlei, følte det faktisk slik at jeg ikke svarte positivt på om jeg hadde tanker om selvmord, han satt og kryssa av på et skjema, mens jeg satt og gråt og forsøkte å få frem hva som plaget meg.), like trett og sliten og deprimert på mandag, men gå på jobb, ja det må man jo, hva skal man ellers leve av... Jeg har ikke tanker om å ta livet mitt.. på langt nær, men jeg har ikke overskudd til noe lenger..... hva gjør man da?... hvis jeg skal diagnostisere meg selv

så vil jeg rett og slett kalle det noe som er så veldig in nå om dagen, og det er ordet utbrendt, men i mitt tilfelle så har ikke utbrendtheten kommet bare av jobb, men en sammenheng mellom jobb og sykt barn... hva skal jeg gjøre da... jeg synes ikke det er riktig at jeg skal bruke opp all ferien min på dette heller..... noen andre som har det slik?, kan/ kunne jeg sagt til legen at jeg er sliten, (utbrent...) har ikke overskudd til noe, ønsker å sove døgnet rundt og trenger en sykemelding???, jeg sier ikke noe om sykemelding jeg når jeg er hos legen, og hvorfor blir jeg da aldrig spurt om dette kanskje kunne vært en mulig behandling, hvorfor må man spørre om dette selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13570-jeg-sykemeldte-meg-litt-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler så med deg, har hatt det sånn i flere år. Men jeg har også hatt smerter i ledd.

Da jeg i våres fikk kuler/hevelser i finger ledd ol.

Tok jeg meg selv i nakken og skrev ned alle vondtene fortalte alt ikke bare det som var den dagen.

Sa rett ut at jeg orker ikke mer, det er ikke normalt og sove fra en kommer fra jobb til neste morgen(lett med aleneansvar i 1/2 året).

Hos meg var det så ille en periode at 13 åringen laget middag til seg og lillebror. La han og bare måtte vaske tøy + ta ut og inn av oppvaskmaskin.

Er nå sykmeldt på 3 mnd, har vært i utredning for rematiske sykdommer, bare disponert for og få leddgikt men hadde betenelser i leddene. Skjekkes nå for MS el. da jeg har begynt og miste kraft. Fremdeles like trøtt men heldigvis ikke så mye smerter i leddene.

Går til trening hos en psykomotorisk fysioterapaut i en gruppe med 8 jenter med samme trøtthet++. Alle uten diagnoser, de fleste kommer i jobb igjen. Men har lært litt om pust, avslappning osv. Kjempepositivt.

Kom deg til legen med huskeliste, og si det som det er.

Husk legen er ikke tankeleser.

Lykke til og god bedring.

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Anne. Sannsynligvis er du en samvittighetsfull person som setter andres behov t stykke foran dine. Faktisk er det slik at du må være ganske konkret når du er hos legen. Du må fortelle at du tror en sykmelding kan hjelpe deg. Utbrenthet har utviklet seg over tid, og man trenger tid på å innhente seg. Det er samtidig viktig at hverdagen din gjøres lettest mulig. kan du sette mindre krav, kan noen oppgaver kuttes ut en periode? Kan du skaffe mer hjelp? Legen din vil skjønne dette, om du klarer å legge fram problemet. For noen er deltids sykmelding en god hjelp. Du bør trolig prøve å være egoistisk en periode, men dette er ikke lett med et sykt barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...