Gå til innhold

Mageproblem

Anbefalte innlegg

Gjest mann 35

Har det siste året hatt problemer med treg mage i perioder, og har også vært en del kvalm hvis jeg har spist tung fordøyelig mat (stort sett har jeg ikke merket noe til dette før 8-10 timer etter at jeg har spist). Dette artet seg gjerne ved at jeg først fikk mageknip og mye luft i magen, så kom kvalmen, og etter en stund fikk jeg løs mage. Etter et toalettbesøk (eller to), ga plagene seg. Av og til har jeg også hatt en slags brennende følelse nedert i magen (under navelen) i forbindelse med mageknip.

For et par måneder siden begynte jeg å ta daglig fibertilskudd (Husk Psyllium-loppefrøskall) + Idoform. Dette har fjernet problemet med treg mage, og har nå tilnærmet normal avføring. Har heller ikke så mye vondt i magen lenger (mest til venstre i magen), men er en del kvalm (kommer ofte bare jeg kjenner lukten av, eller rett og slett tenker på, mat).

Har vært plaget av mye stress i siste året. Siden i sommer har jeg gått ned 8-10 kilo. Veier nå 85 kilo (er 187 høy). Problemet er at jeg nærmest har mistet lysten på mat, og må nærmest tvinge i meg maten. I tillegg plages jeg av angst/depresjon.

Har i alle år hatt sensitiv mage, og har tidligere fått høre av legen at jeg har nærvøs mage/irritabel tarm. Kan dette være noe annet, mer alvorlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135771-mageproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Da dette har pågått i flere år tror jeg ikke det er så veldig alvorlig. Men det kan utvikle seg til det. Min far var nemlig plaget slik du forklarer og han utviklet magekreft til slutt. Han var mye plaget av magesår. Det har jo ikke du enda.

Jeg synes du bør kontakte lege. Dersom det viser seg at det er stress så bør du vurdere å legge om hverdagen. Ingenting er verdt å gjennomgå magesår og det som verre er.

Er det depresjoner kan du få hjelp og medisin. Tro meg vi er mange her inne som kan skrive under på at det hjelper å få snakket ut med noen.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135771-mageproblem/#findComment-844337
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vektnedgang uten sikker årsak bør kanskje utredes med blodprøver, særlig stoffskifte. Synes også du skal be legen om en test på om det er blod i avføringen. Er disse prøvene fine er det neppe noe alvorlig. Med såpass langvarige plager får legen din vurere om det bør taes et bilde av tykktarmen. Angst og depresjon kan gi uregelmessig tarmfunksjon og kvalme. Kanskje bør du diskutere dette med legen din. Kanskje kan medisiner en periode bli aktuelt. Noen har effekt av Johannesurt. Prøv å lag hyppige lettfordøyelige måltider, bestrev deg på å lage noe som frister. Idofou med fordel bytte ut med Biola-melk, gjerne 2-3 ganger per dag, iblandet f.eks Vi-siblin fiberpulver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135771-mageproblem/#findComment-849634
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...