Gå til innhold

kinesiologi mot sosial fobi


Gjest Frank Markus

Anbefalte innlegg

"Det er en GRUNN til at kinesiologi ikke kan dokumenteres, og det er selvsagt at ting som ikke gir resultater ikke kan dokumenterers!"

Dette er ikke nødvendigvis hele sannheten. Hva det forskes på, og hvordan, er styrt av en rekke "utenomvitenskapelige" interesser som ideologi og økonomi. Ikke minst det siste gjør seg gjeldende mht. psykiatrisk forskning, hvor størstedelen av forskningen er finansiert av legemiddelfirmaer. Det vil være uhyre naivt å tro at ikke disse forholdene påvirker i alle fall _hva_ man velger å forske på, kanskje også hva resultatene av undersøkelsene blir. Jeg skulle gjerne sette hva resultatene hadde blitt om man forska like mye på kinesologi som på antidepressiva.

Lenge avviste skolemedisinen akupunktur som uvitenskapelig, nå er denne behandlingsformen dokumentert i større grad, og er tatt i bruk av flere leger og ved sykehus.

Å kategorsik avvise en behandlingsform fordi det per i dag ikke fins nok vitenskapelig dokumentasjon, er temmelig uvitenskapelig. Den kan vel også være grunn til å minne om at lobotomi var en vitenskapelig dokumentert behandlingsform.

Poenget er at enten det er snakk om en ny tablett eller en ny behandlingsform så må man ha en måte å finne ut av hvilke som fungerer og hvilke som ikke gjør det. Dokumentasjonskravet er en slik måte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest økonom

Hei igjen,

Det siste er jeg helt enig med deg i - og det gjelder selvsagt både for "piller" og for "alternativ behandling". Men likevel bør man forlange noe dokumentasjon, enten det er snakk om piller eller kinesiologi.

For problemet er jo at det finnes langt flere UVIRKSOMME og udokumenterte behandlinger! :D

Med vennlig hilsen

Det finnes udokumenterte og UVIRKSOMME behandlinger - enig.

Man bør forlange noe dokumentasjon, enten det er snakk om piller eller kinesiologi - både enig og uenig:

- Folk burde ikke ha lov å si at de tilbyr noe virksomt hvis de ikke dokumenterer det. (f. eks. Markedsføringsloven). MEN:

- Hvis jeg var i de 40% som ikke hadde nytte av noe dokumentert (les: dokumentert effekt for 60% av folk, men dokumentert 0 effekt på meg!), og jeg hadde penger, ville jeg personlig prøvd det jeg syntes var mest lovende blant de udokumenterte. Det er mitt liv, jeg kan ikke la 10 år forsvinne mens jeg venter på dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... eller du kan _handle_ logisk og sjekke dokumentasjonen for kinesiologi på psykiatriske problemer generelt og sosial fobi spesielt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/PubMed/

Selfølgelig. Nå kjenner ikke jeg til kinesologi. Men mange leger (muligens de fleste?) sier jo det samme om f.eks. akupunktur, noe som faller på sin egen urimelighet - selv om vestlig medisin mangler dokumentasjon på det.

"....................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kinesiologi på engelsk, da? Hvordan skal man søke?

kinesiology (kineseologi)

og

sosial anxiety (sosial angst)

Lykke til med søkingen!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et nettsted som skriver noe om at kinesiologi også er med som et verktøy i tankefelt-terapi.

20.05.03

Tankefelt Terapi

Publisert 20.05.03 kl. 11:14

Tankefelt Terapi heter behandlingsmetoden som skal være nyttig mot traumer, fobier og angst. Mye kan sies om dette, men mennesker har fått hjelp. Denne gangen har Kay Thorgrimsen som er blind blitt kvitt smertene i øynene og ser nå faktisk lys. Møt Kay og Mats Uldal, Tankefeltpedagog i God Morgen Norge.

TFT tar i bruk kombinasjoner fra vitenskapene meridianlære, kinesiologi og kognitiv terapi, ved at man stimulerer punkter på kroppens energibaner med lett fingerbanking, etter bestemte mønstre. Dette gjøres mens man tenker på det man har negative følelser for. Disse metodene er utviklet gjennom 20 års forskning av Dr. Roger Callahan Ph.D., TFTdx, VT i USA

http://www.reikihealing.org/tankefeltterapi.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selfølgelig. Nå kjenner ikke jeg til kinesologi. Men mange leger (muligens de fleste?) sier jo det samme om f.eks. akupunktur, noe som faller på sin egen urimelighet - selv om vestlig medisin mangler dokumentasjon på det.

"....................."

Leste et sted at ca 70% av leger hadde tro på akupunktur mens kun 5% på homeopati.

Ingen av disse behandlingsformene er dokumentert ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted at ca 70% av leger hadde tro på akupunktur mens kun 5% på homeopati.

Ingen av disse behandlingsformene er dokumentert ;o)

Det fins dokumentasjon for akupunktur mot en del lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted at ca 70% av leger hadde tro på akupunktur mens kun 5% på homeopati.

Ingen av disse behandlingsformene er dokumentert ;o)

Nei, det er vel ikke så mye faglig dokumentasjon. Men det faktum at akkupunktur har blitt benyttet i x antall tusen år sier jo litt.

"........................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Selfølgelig. Nå kjenner ikke jeg til kinesologi. Men mange leger (muligens de fleste?) sier jo det samme om f.eks. akupunktur, noe som faller på sin egen urimelighet - selv om vestlig medisin mangler dokumentasjon på det.

"....................."

Akupunktur er forlengst dokumentert som virksomt ved enkelte lidelser.

Dette hørte jeg om så tidlig som i januar 1982 på et møte i Norsk Idrettsmedisinsk Forening.

Brukt på lidelser hvor dokumentasjon på effekt foreligger, regner jeg ikke akupunktur til alternativ/udokumentert medisin. Tvert i mot hører det til i den vitenskapelig dokumenterte medisin.

Det finnes dog en del kvakksalvere som tror på og utøver akupunktur på et utall av lidelser hvor det ikke finnes dokumentasjon. men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur er forlengst dokumentert som virksomt ved enkelte lidelser.

Dette hørte jeg om så tidlig som i januar 1982 på et møte i Norsk Idrettsmedisinsk Forening.

Brukt på lidelser hvor dokumentasjon på effekt foreligger, regner jeg ikke akupunktur til alternativ/udokumentert medisin. Tvert i mot hører det til i den vitenskapelig dokumenterte medisin.

Det finnes dog en del kvakksalvere som tror på og utøver akupunktur på et utall av lidelser hvor det ikke finnes dokumentasjon. men det er en annen sak.

Det er jo litt drøyt å bruke ordet "kvakksalver" da. Hvis det ikke finnes dokumentasjon på den aktuelle bruken, betyr ikke det at det ikke har noe for seg. Personlig har jeg vært borti akupunktører som har hatt den holdningen at "det kan være verdt å prøve".

"......................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...