Gå til innhold

otosklerose og øresus

Anbefalte innlegg

Fikk i vår diagnosen otosklerose. Hørselen på høyre øre har forsvunnet gradvis de siste årene, jeg begynte å legge merke til det for tre år siden. Da var jeg gravid med mitt første barn. Operasjon i vår hvor stigbøylen ble erstattet hjalp ikke, og jeg er nå helt døv på høyre øre. Er det likevel otosklerose jeg har? Er det noe mer jeg kan gjøre for å få hørselen tilbake?

Nå er jeg gravid igjen. Er det sannsynlig at graviditeten har provosert fram hørselstapet, og står jeg i fare for å miste hørselen også på det gode øret?

For et år siden fikk jeg også øresus i høyre øre. Dette begynte like etter at jeg fikk påvist lavt jernlager. Det har fortsatt, men er mye svakere etter at jeg tok jern. For tre uker siden ble det sterkere igjen og like etter fikk jeg igjen påvist lavt jernlager. Legen min har ikke hørt om en slik sammenheng, men jeg begynner å tro at den finnes. Kommentar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13585-otosklerose-og-%C3%B8resus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til ebesaliten. Dette blir litt spekulasjoner. Otosclerose kan være arvelig. årsak til selve hørselsnedsettelsen er fortetninger, mulig grunnet dårlig blodsirkulasjon til de små knoklene i indre øret. Vil tro at god oksygen-tilgang til øret er viktig. Påleiringer i blodkarene grunnet høy kolesterol, eller blodtrykks-forandringer, eventuelt lav blodprosent vil kanskje kunne bidra litt. Lavt jernlager behøver ikke bety lav blodprosent. Er ukjent med om graviditet kan fremskynde hørseltap. Synes du selv, eventuelt legen din kan ta kontakt med øre-nese-hals spesialist for å få informasjon i ditt tilfelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...