Gå til innhold

trygd og sykepenger


afrodite

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå nådd enden på sykepengeperioden min og har søkt om uførepensjon etter en bilulykke 23.03.99, hvor jeg pådro meg en nakkesleng skade. Jeg har et problem med å forstå hvordan systemet fungerer. Jeg har vært i kontakt med trygdekontoret hvor jeg fikk beskjed om at det var legen som skulle ta slike avgjørelser for meg og være min guide gjennom det hele. Legen jeg går til har ikke oppfylt sin rolle, men overlatt hele beslutningen til meg selv. Jeg har da ventet så lenge med å ta en slik avgjørelse at jeg vil gå uten noe som helst inntekt til min søknad er behandlet hvor jeg da risikerer avslag. Er det virkelig slik systemet egentlig er ment å være?? Å kaste et menneske ut i økonomisk ruin fordi en har blitt utsatt for en ulykke og ikke vet hvordan å forholde seg til hverken leger eller trygdekontor?? Og i tillegg slite med sykdom og plager. Finnes det noen råd jeg kan følge, er det i det hele tatt noe jeg kan gjøre for å ikke miste inntekt i lang tid fremover? Stønad som jeg kan få, uten å måtte krype til sosialkontoret?? Jeg hadde satt stor pris på litt råd og veiledning, evt. bytte til en lege som kan hjelpe meg.

Med vennlig hilsen En veldig frustrert pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MonaXXVI

Vanligvis får du en midlertidig stønad i søknadsperioden da, om de velger å kalle det rehabiliteringspenger eller midlertidig uføretrygd/attføring.

Men min erfaring er som din, legen har ikke tid til å følge opp eller gi råd, trygdekontoret forventer at du vet hva du har rett/krav på, og de har så tungrodd system at jeg blir helt GAL!!

Hilsen ei som også har gått ett år sykemeldt, og har store problemer med å finne frem i jungelen hva som skjer nå fremover.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Trygdekontoret har _plikt_ til å veilede deg. Får du ikke den hjelpen du trenger tar du det opp med trygdesjefen, du kan evt gå enda videre (fylkestrygdekontort/rikstrygdeverket).

Hva du har rett på kommer an på hva du holder på med: er du under behandling? Trenger du annet yrke? Ta gjerne en titt på http://trygdehjelpen.no der har jeg skrevet litt om de ulike ytelsene som kan være aktuelt: rehabiliteringspenger, attføringspenger, uførepensjon.

Rehab.penger er vanligivs kortest saksbehandlingstid. Hvis trygdekontoret har en del legeerklæringer fra sykmeldingsperioden bør det ikke ta særlig lang tid, ellers bør du regne med 3 mndr.

Legen din bør ha sagt noe om hva hans plan er fremover slik at trygdekontoret har noe å forholde seg til når de skal veilede deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...