Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har siden våren 2003 vært sykemeldt på grunn av utbrenthet/depresjon. Situasjonen min er preget av et svært stort søvnbehov (12-14 timer/døgn) og nedstemthet, spesielt om morgenen. Jeg har vært innlagt på Modum Bad og har nylig startet med samtaleterapi hos psykolog. Fastlegen min har skrevet ut ulike antidepressiva til meg i løpet av sykemeldingsperioden. Medisinene har hatt liten effekt på trøttheten, men noe bedre effekt på nedstemtheten. Siden jeg en periode ble opplevd som helt følelseskald og selv opplevde at jeg ikke fikk tak i alt det tunge og triste som ligger og sliter i mitt indre, kom vi sammen med Modum Bad, frem til medisinene jeg i dag står på. Det er Seroquel 50mg + 75mg og Efexor Depot 150mg om kvelden. Trøttheten er som før, tristheten er der om morgenen fortsatt, men det verste tungsinnet holder seg stort sett borte.

Det jeg imidlertid lurer på er at jeg et par ganger i måneden har diare (sprutavføring 3-5 ganger i løpet av et døgn). Diareen går over etter et par døgn. I tillegg til den tynne avføringen blir også doskåla fylt med friskt blod. Det siste kan skyldes hemorroider, selv om jeg nok synes blødningen er vel rikelig.

Disse periodevise diareene har jeg ihvertfall hatt det siste året. Efexor tbl. har jeg brukt mesteparten av denne tiden, mens Seroquel tbl har jeg brukt siden desember 2003.

Kan det være en sammenheng mellom medisinene og diareen ?

Dersom det ikke er trolig, hva kan ellers årsaken være ?

Jeg imøteser alle svar.

Hilsen "Thony"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135920-diare-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dersom medisinene var årsak ville jeg forventet mer jevnlige plager. Kan ikke skjønne at det er noen sammenheng. Dersom det også er slim i avføringen bør det gjøres en undersøkelse av nedre deler av tarmen. Hemorider kan noen ganger bli såpass store at de irritere nedre del av tarmen slik at det gir avføringstrang. Slike hemorider kan lett fjærnes med Strikk-behandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135920-diare-og-medisiner/#findComment-849718
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...