Gjest Engsteliga Skrevet 28. desember 2000 Del Skrevet 28. desember 2000 Hei igjen , Wencke. Jeg stilte mange spørsmål i forkant av en lungekfretfoperasjon....Husker du? Operasjonen gikk bra, og jeg kom meg ganske fort. Men smertelindring...Vel, det var ikke mitt sykehus særlig bevisst på, og jeg fikk mye vondt...Men,men. Her bør det kanskje informeres mer. Jeg pustet lenge med smerter - ca 6 dager. En uke etter operasjonen fikk jeg dessverre en blodpropp i den lungen jeg ble operert i. Hvor vanlig er dette? Jeg ble veldig syk av blodproppen, og føler meg langt i fra frisk nå. Jeg er tungpustet, blir fort sliten og har lite krefter. Skyldes dette ettervirkninger av operasjonen eller blodproppen? Jeg er dagpasient på sykehuset her for å regulere Maravan. Hvordan vet legene at blodproppen er borte? Og er det sannsynlig at jeg kan få en slik blodpropp igjen? Og hvorfor får man egentlig blodpropp etter en operasjon til tross for medisiner for blodfortynning? Jeg fikk forresten mensen i går etter ca 1 uke med Maravan, og aldri har jeg hatt slike blødninger. Men det er vel normalt? På forhånd takk for svar. Og igjen vil jeg si...at du ga mye nyttig informasjon og god støtte før min operasjon. Bør jeg gå turer og være aktiv nå? Igjen, mange spørsmål fra meg *smiler litt* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13593-komplikasjoner-etter-lungeoperasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 30. desember 2000 Del Skrevet 30. desember 2000 Hei igjen. Jeg haapet at du ville skrive igjen etter operasjonen saa jeg fikk hoere hvordan det var gaatt. Takk for det. Veldig synd at du skulle faa blodpropp. Det er en relativt sjelden komplikasjon, i alle fall der jeg kommer fra, og gir symptomer som bl a tungpust og slapphet. Men det gjoer ogsaa denne store operasjonen, saa du skal ikke vente nesten noe av deg selv de foerste 2-3 mndr, annet enn at du skal proeve aa holde deg i bevegelse, som du sier, gaa litt turer over stokk og stein, slik at blodomloepet faar fart paa seg igjen. Saa at du foeler deg elendig, kan like gjerne vaere en foelge av operasjonen, den er stor, og selv det aa toerke av oppvaskbenken kan vaere et prosjekt, i alle fall om du maa gjoere det to ganger! Og hvis du har dursjet og vasket haaret samme dag, kan jeg garantere deg at du syns du har gjort nok den dagen.Ja, saann er det bare, og jeg tror du skal be andre om hjelp til alt det du tidligere aldri trodde du skulle be noen om hjelp til. Symptomene paa blodpropp er det legen gaar ut fra for aa se om den er borte, samtidig som det tas blodproever hele veien. At du faar ekstra store bloedninger naar du tar Marevan, er naturlig, men jeg syns allikevel at du skal ta dette opp med legen din saa du ikke blir bodfattig i disse periodene. Kanskje noe kan gjoeres, det vet jeg faktisk ikke. Det var hyggelig aa hoere at operasjonen var vellyket. Er det noe annet som kommer paa, saa bare spoer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13593-komplikasjoner-etter-lungeoperasjon/#findComment-66716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.