Gå til innhold

Medisiner mot depresjon


Gjest Redd for å legge på meg..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selv om vektøkning er en MULIG bivirkning av SSRI, så er det ikke slik at alle brukere får alle bivirkninger. Så selv om du kjenner noen som bruker Seroxat som har lagt på seg, så kan DU tåle den godt allikevel, uten vektøkning.

Men NHD har flere ganger trukket frem Aurorix som den av anti-depressiva'ene som ikke har vektøkning som mulig bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om noen som har lagt på seg av Remeron og Tolvon, men det er individelt, og det kommer an på utgangspunktet.

Hvis du har en depresjon der dårlig matlyst eller spiseforstyrrelser er en del av bildet, og du har en lav BMI, er det slik at medisiner kan gjøre at du føler deg bedre, og dermed øker matlysten, noe som gjør at du kan legge på deg. Jeg har i utgangspunktet en lav BMI og la kanskje på meg et par kilo under oppstart på AD, men det ser jeg på som utelukkende positivt.

Det er ikke noen regel som sier at alle legger på seg av AD. Det er en boivirkning som gjelder for et mindretall. Uansett er det mulig å kompensere dette med økt fysisk aktivitet og et sunt kosthold.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristelin@

Hold deg unna Cipramil iallefall, mange har lagt på seg 20 kg og mer av den. Meg inklusive. Andre legger ikke på seg av den, men hvorfor ta en sjanse når det finnes andre som ikke har så stor sjanse for slike 'bivirkninger'?

Har en i familien som la på seg kraftig av Tolvon, det har jeg lest at andre også har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zoloft-bruker

De fleste legger ikke på seg av noen slike medisiner.

Selv tar jeg Zoloft, og har snarere gått ned. Munntørrhet tar matlysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Det er uansett ikke medisinen i seg selv man legger på seg av.

Noen AD-medisiner påvirker hjernens følerne for sult.

Det betyr at metthetsfølelsen forstyrres, og at vi derfor spiser mere/oftere.

Det er derfor viktig å bruke god tid på spisingen.

Forutsatt at man spiser korrekt, og ikke inntar flere kalorier enn før man begynte på medisinen, vil ingenting forandre seg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Tror noen faktisk går ned i vekt av zoloft. Man kan miste apetitten på den. I tillegg brukes jo fontex/fluoxetin mot bulimi, så den burde man vel ikke legge på seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om noen som har lagt på seg av Remeron og Tolvon, men det er individelt, og det kommer an på utgangspunktet.

Hvis du har en depresjon der dårlig matlyst eller spiseforstyrrelser er en del av bildet, og du har en lav BMI, er det slik at medisiner kan gjøre at du føler deg bedre, og dermed øker matlysten, noe som gjør at du kan legge på deg. Jeg har i utgangspunktet en lav BMI og la kanskje på meg et par kilo under oppstart på AD, men det ser jeg på som utelukkende positivt.

Det er ikke noen regel som sier at alle legger på seg av AD. Det er en boivirkning som gjelder for et mindretall. Uansett er det mulig å kompensere dette med økt fysisk aktivitet og et sunt kosthold.

mvh

Vel, de som har spiseforstyrrelser vil jo iallefall ikke se på vektøkning som en positiv egenskap, selv om de har en lav BMI. De vil jo helst ikke legge på seg uansett, så det blir en skremmende bivirkning.

For den som har problemer med å legge på seg og som VIL opp i vekt er jo denne bivirkningen positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...