Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, symtomene begynte med et blemmelignende sår over munnen, på størrelse med en 50 øring, dette har blomstret for fullt i et par dager nå, og i morrest våknet jeg med ekstremt hovne kjertler i halsreigionen, deriblant i kjertler jeg ikke har kjent hevelser før... i tillegg våknet jeg meget slapp, og føler meg ikke vell, og lurer på hva dette kan være...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135983-s%C3%A5rhovne-kjertler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette er klart en infeksjon i huden. Blemmene du beskriver er typisk for hepes-infeksjon, " forkjølelses-sår". ypisk er at utslettet kommer når immunforsvaret i kroppen er nedsatt, kanskje pga andre infeksjoner eller mye stress eller sterk soling. 70-80% har smitten av Herpes 1, men bare 5-10% er plaget med tilbakevendende sår. Dersom kan kommer til med smøring av blemmene e i løpet av 1 døgn kan utbruddet minskes. Kremen er på resept. Såpass langt ut i forløpert som du er nå er det viktig å holde såret mykt, samt å hindre bakterieinfeksjon. Du kan vaske med f.eks Klorhexidein før evt vaselin. Du kan ringe legen din å få resept på f.eks Zovirax-krem som du kan ha liggende til eventuelt neste utbrudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...