Gå til innhold

Alt hva jeg har maktet

Anbefalte innlegg

Tenke seg til att i dag sitter jeg her i min egen stue..Jeg ser meg rundt.Lyden av radion med p4,den er med å gjøre meg trygg.Å se meg rundt og det er bare å konstantere att huset ser sånn passe bomba ut,det gjør jeg føler jeg har lykkes.Tenke seg til att jeg har gått i så mange år uten å makte føle på alt det der.

Å være overgreps utsatt og klart overlevd er stort.Jeg har venner som også har opplevd overgrep,men som ikke har overlevd,og jeg har blitt kjent med mange andre overgrepsutsatte som langt fra kommet så langt att de makter føle på trygghet,lykke,kjærlighet,selvrespekt og egenverdi.

Mens jeg da er nå så heldig å sitte her i stua mi,og kunne kjenne på att jo...livet er fakta veldig godt.Å se rotet som er rundt meg kan jo bare fortelle meg jeg har to sprell levende onger som drar med seg venner hjem,og att jeg klarer ha alt livet i rundt meg.Tenk att jeg har klart oppdra to trygge,harmonsike,snille gode jenter.Kan sitte og bare se på de og føle en varme så stor att det er uråd finne ord som beskriver det.Noen velger kansje kalle det morsfølesle,men jeg tror att vi som har prøvd de sider ved livet som jeg har,så blir det så mye mere.Ikke bare har vi klart få onger,men vi har klart la være overføre utryggehten vi selv mange ganger føler på over på ongene.Og det er stort.Veldig veldig mange som har overlevd og har onger makter ikke det fyulle ansvaret med ongene.Noe jeg ser på som naturlig,i og med jeg vet hva overgrep fører med seg,men jeg er stol av att jeg selv har maktet oppdra ongene mine som jeg har gjort.

Likeledes har jeg klart ta tak i spiseproblematikken min.I to ti år har jeg slitt med mat.Først som ''ikke spiser'' så over til ''spiser''.Jeg blir litt mere glad i meg selvnår jeg ser jeg fakta makter gjøre noe med det,ta skikkelig tak i meg selv og gjøre det.Helt klart har jeg hatt masse hjelp og støtte til å klare ting,men det er meg selv som har maktet gjennomføre alt.Det er meg som har maktet gå til lege,sosialkontor,smi,behandlin,gå turer og ikke minst ta det steget å klare vise att jeg har rett på en plass på denne jorda slik som alle andre.Att jeg har like stor rett til å gå tur,svømme,trene,snakke osv..Selv om andre viste meg veien å gå,alle veikryssa jeg måtte krysse,men som jeg ikke maktet krysse alene,så er det like mye meg som har maktet gå veien til alle kryssa.Og alt føles stort.Tenk alt jeg maktet likevel.Maktet overleve ett helvete så fult av flammer og ild,som hele tiden truet med å sluke hele meg.Alltid klarte jeg komme meg unne før ilden tok meg helt.Derfor er det ingen selvfølge att jeg sitter her i dag.Det er ingen selvfølge jeg kan sitte se på rotet og høre radion i min egen stue.Det er rett og slett en tin som er blitt slik p.g.a jeg selv maktet det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136017-alt-hva-jeg-har-maktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gamlebarbie

Vet du hva, du er bare topp...:-) Alt dette har du klart. Og jeg syns du er kjempeflott.

Enig med deg i at å sitte her nå, etter så mange år med dritt, er et under. Kjempestolt av både meg selv og deg. Stolt over at vi er kommet så langt. Stolt over ungene, som vokser seg store med trygghet og kjærlighet rundt seg. Stolt over at du kommer inn hit og forteller.

Takk. Takk for at det er flere som våger. Takk for at vi er mange som har klart å komme dit vi er i dag. Takk til alle dem som har hjulpet til. Som har vært der når vi trengte dem, og som er der fremdeles.

Dukke, stå på videre. Du har vist at vi KAN klare det. Du har vist at vi ER sterke.

GOD klem til deg fra

Vet du hva, du er bare topp...:-) Alt dette har du klart. Og jeg syns du er kjempeflott.

Enig med deg i at å sitte her nå, etter så mange år med dritt, er et under. Kjempestolt av både meg selv og deg. Stolt over at vi er kommet så langt. Stolt over ungene, som vokser seg store med trygghet og kjærlighet rundt seg. Stolt over at du kommer inn hit og forteller.

Takk. Takk for at det er flere som våger. Takk for at vi er mange som har klart å komme dit vi er i dag. Takk til alle dem som har hjulpet til. Som har vært der når vi trengte dem, og som er der fremdeles.

Dukke, stå på videre. Du har vist at vi KAN klare det. Du har vist at vi ER sterke.

GOD klem til deg fra

Takk!!Blir nesten flau jeg av å få god ord..hehe..men det er vel litt slik vi er.

Ønsker deg også lykke til videre!! Stå på!! Dagene blir bedre og bedre å takle..

Sterkt og godt innlegg! :)

Tusen takk!!Alltid godt få respons på orda man skriver.Føler det er viktig la andre få se att det går an få ett flott liv,men da må en ikke gi opp..

Likeså føler jeg det er viktig å gi andre i samme båt følesen av ikke være alene,men att vi er en stor gjeng..

Kos..

Wow, dukken min.. nå måtte grine litt!

Du er så utrolig sterk. Husk hvor vi begge var når vi ble kjent?

Vi ruslet litt sammen på vå vei.. - men du begynte jammen å løpe!! Jeg orket ikke holde følge med deg, men jeg håper allikevel jeg skal klare å ta deg igjen bort'i veien der et sted! :-)

Jeg er så glad for deg!

Og så gleder jeg meg til vinterferien... - til å sitte sammen med deg i stua di'.. -høre på P4, og se på rotet...

*KLEM*

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...