Gå til innhold

Rød elller grønn chili sterkest?


Muse1365380276

Anbefalte innlegg

Muse1365380276

Og hvor mye fersk chili (av den ene eller andre fargen) er det forsvarlig å bruke i en suppe (Tom Ka) til 4 personer?

Håper på kyndig svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De røde er som oftest sterkere, men størrelsen har også noe å si, jo mindre jo sterkere. Hvor mye som kan brukes i en matrett avhenger jo helt av hvor sterk du liker den. Jeg bruker gjerne 2-3 stykker, men da har jeg skrapet ut frøene (som er den sterkeste delen). Bruker du frøene holder det kanskje med en? Det beste er nok å prøve seg fram for å finne ut hva som passer til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du kan ta er omtrent håpløst å si, for det varierer utrolig etter hva slags plantesort, hvor den har grodd, hvilken behandling den har fått ..

Dersom du stikker innom meg har jeg fryseren og vinduskarmen full av små chilier jeg kan garantere deg at du ikke i din villleste fantasi vil bruke mer enn halvparten av, heller mindre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøn chili er umogen, og pr def svakare enn raud. Elles finst det minst 40 ulike artar av ulik styrkegrad. Diverre er det ingen i norsk daglegvarehandel som har oppdaga dette, og difor lyt vi framleis famle i blinde, prøve og feile frå innkaup til innkaup. Jævla amatørar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...