Gå til innhold

Antidepressiva og bivirkninger


dette er mitt nick

Anbefalte innlegg

dette er mitt nick

Jeg har prøvd mange forkjellige typer antidepressiva, og jeg har av de fleste fått noen bivirkninger som jeg ikke liker og som jeg ikke er alene om.

Jeg synes det virker som om disse medisinene legger litt lokk på følelsene dine, på en slik måte at du tørr å gjennomføre ting du ellers ikke ville turt (som selvmordsforsøk). Hele perioden mens jeg brukte forkjellige antidepresive medisiner, ble jeg mer og mer selvskadende, aggressiv, og suicidal. Jeg vet om mange som sier det samme. I tillegg ble jeg hypoman og manisk av flere antidepressiva.

Jeg vet at mange har god effekt av de, og de hjelper kanskje mot depresjonen (noe de heller ikke gjorde hos meg), men jeg synes dette er litt skumle virkninger/bivirkninger. Føler ofte at legene prøver å skylde på sykdommen i slike tilfeller, men jeg ser i mitt tilfelle ganske klart nå i ettertid, at jeg var mye værre da jeg gikk på slik medisin enn uten.

Er det flere her som har opplevd lignende ting? (prøver ikke å skremme noen fra å ta AD altså, er bare litt nyskjerrig om jeg er den eneste som opplever dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke noen fagperson, men det er to ting jeg tenker når jeg leser innlegget ditt. Det første er at du muligens er bipolar siden du blir hypoman eller manisk av ad. Da trenger du stemningsstabiliserende medisin i tillegg eller i stedet for ad. Det andre er at det advares mot det du forteller når noen er dypt deprimerte og begynner på medisiner. Medisinene løfter deg et hakk, gir mer energi slik at du får energi til slik destruktiv adferd, uten at humøret henger med. Det kan vel være det som har skjedd med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg har vært kvalm og uvel i begynnelsen, synes jeg at jeg ble "treg i hue". Jeg fikk skikkelig problemer med hoderegning og med å huske ting. Merket ikke så mye av det mens jeg gikk på pillene men merket hvor mye kjappere jeg ble etter jeg sluttet.

Og så ble jeg veldig daff og giddalaus, var aldri skikkelig glad og fornøyd, men ble likevel kjempedeppa i perioder.

Jeg tror ikke det passet for meg, i hvert fall klarte ikke legen å finne de riktige til meg. Jeg har prøvd 4 forskjellige slag men det begynner å bli noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg kan være enig med Soria. Iallefall har jeg opplevd det. Jeg er bipolar. Når jeg bare gikk på AD hadde jeg svingninger. (Ikke så voldsomme som de jeg hadde uten medisin.) Så begynte jeg i høst med Lamictal og etter det har jeg bare blitt bedre og bedre. Jeg er mye mer harmonisk og rolig. Sprekker jo i perioder da, men generelt over. Jeg har ikke fått tilbake tiltakslysten skikkelig og jeg er veldig trett, men det kan like gjerne skyldes at jeg har lavt stoffskifte.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...