Gå til innhold

Alternativ behandling mot depresjon


Gjest deprimert dame

Anbefalte innlegg

Gjest deprimert dame

Har vurdert om jeg skal prøve homeopati mot tungsinn/depresjon. Jeg føler at jeg har vært kronisk nedfor i veldig mange år nå. Blir litt desperat av å ha det slik og føler at livet passerer. Ønsker ikke å bruke antidepressiva da jeg er disponert for psykose (dette kan utløse psykose). Noen som har erfaring med alterntiv behandling mot depresjon? som f.eks. homepati, akupunktur og hypnose eller annet? NHD hva sier du til dette? Ønsker også svar fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd antipsykotika?

En del bruker det som stemningsstabiliserende og det vil også virke på psykotiske symptomer.

Av mer "alternative" råd: Sjekk stoffskifte, b12 osv. Trenger du tilskudd av stoffer el. vitaminer så kan det slå ut på psyken. Omega3 eller tran kan hjelpe litt. Trening og et variert kosthold kan virke positivt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva legger du i alternativ?

Med alternativ medisin mener jeg udokumentert medisin/behandling.

Dokumentert effektivt mot depresjon er medikamenter, psykoterapi og fysisk trening.

Andre behandlingsformer kan jeg ikke anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristelin@

Hva legger du i alternativ?

Med alternativ medisin mener jeg udokumentert medisin/behandling.

Dokumentert effektivt mot depresjon er medikamenter, psykoterapi og fysisk trening.

Andre behandlingsformer kan jeg ikke anbefale.

Anbefale noe annet altså!

Kosthold og depresjon henger sammen har jeg erfart. 'Sølemat' som snop og søte bakervarer gjør fort at jeg blir mer deprimert. Vegetarkost er det beste, emn det klarer jeg ikke gjennomføre. Spør på bibilioteket etter litteratur om matens påvirkning på helsa.

Johannesurt har hjulpet meg. Men jeg har en mild-moderat depresjon. Det hjelpe rikke på tyngere saker. Hår på apoteket, du kan ikke bruke middelet hvis du går på visse medisiner.

Om kvelden bruker jeg Valerina Natt for lettere å få sove. Ikke mot depresjon da, men det hjelper å finne ro nok til å få sove.

Mot angst og uro på dagen så bruker jeg forskjellige urtesaker ala Valeriana. Det hjelper meg iallefall. Noe heter Nervero, en annen Vervisan. Alle inneholder urter. Ikke hver dag, men hvis det plager meg spesielt.

Og SÅ, skjønner du, skal jeg banne i kjerka! Jeg har fått en homeopatiske medisin som hjelper utrolig mot min bekymringsangst. 'Sukkerpiller'som jeg tar to ganger i uka eller hver dag i dårligere perioder. Har prøvd å slutte med dem flere ganger, og har dermed fått bevist at de virker. Blir mer bekymret når jeg slutter, og bekymringstankene slipper taket når jeg begynner igjen. Kan ikke gi deg navnet, for det er ikke sikkert disse virker på deg. De må tilpasset hver pasient etter et langt intervju. Forøvrig har denne 'forferdelige kvakksalveren' *ironisk* som driver med flere forskjellige metoder, også hjulpet meg med pollenallergien min som har plaget meg mye vår/sommer/høst.

Så, for å si det slik, samme hva NHD og andre skolemedisinere måtte mene, så har JEG fått mest hjelp for akkurat disse problemene hos alternative behandlere. Gikk selvfølgelig til legene først. De andre kom inn da legene ikke 'løste oppgaven'. Eller fordi jeg ikke tålte de medisinene jeg fikk.

For 12 år siden gikk jeg hos en annen homeopat for andre plager, som heller ikke legene kunne hjelpe meg med. Jeg ble bra da også. OG sønnen min ble kurert for ørebetennelsene sine. DET kunne heller ikke legene gjøre noe med.

+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristelin@

Anbefale noe annet altså!

Kosthold og depresjon henger sammen har jeg erfart. 'Sølemat' som snop og søte bakervarer gjør fort at jeg blir mer deprimert. Vegetarkost er det beste, emn det klarer jeg ikke gjennomføre. Spør på bibilioteket etter litteratur om matens påvirkning på helsa.

Johannesurt har hjulpet meg. Men jeg har en mild-moderat depresjon. Det hjelpe rikke på tyngere saker. Hår på apoteket, du kan ikke bruke middelet hvis du går på visse medisiner.

Om kvelden bruker jeg Valerina Natt for lettere å få sove. Ikke mot depresjon da, men det hjelper å finne ro nok til å få sove.

Mot angst og uro på dagen så bruker jeg forskjellige urtesaker ala Valeriana. Det hjelper meg iallefall. Noe heter Nervero, en annen Vervisan. Alle inneholder urter. Ikke hver dag, men hvis det plager meg spesielt.

Og SÅ, skjønner du, skal jeg banne i kjerka! Jeg har fått en homeopatiske medisin som hjelper utrolig mot min bekymringsangst. 'Sukkerpiller'som jeg tar to ganger i uka eller hver dag i dårligere perioder. Har prøvd å slutte med dem flere ganger, og har dermed fått bevist at de virker. Blir mer bekymret når jeg slutter, og bekymringstankene slipper taket når jeg begynner igjen. Kan ikke gi deg navnet, for det er ikke sikkert disse virker på deg. De må tilpasset hver pasient etter et langt intervju. Forøvrig har denne 'forferdelige kvakksalveren' *ironisk* som driver med flere forskjellige metoder, også hjulpet meg med pollenallergien min som har plaget meg mye vår/sommer/høst.

Så, for å si det slik, samme hva NHD og andre skolemedisinere måtte mene, så har JEG fått mest hjelp for akkurat disse problemene hos alternative behandlere. Gikk selvfølgelig til legene først. De andre kom inn da legene ikke 'løste oppgaven'. Eller fordi jeg ikke tålte de medisinene jeg fikk.

For 12 år siden gikk jeg hos en annen homeopat for andre plager, som heller ikke legene kunne hjelpe meg med. Jeg ble bra da også. OG sønnen min ble kurert for ørebetennelsene sine. DET kunne heller ikke legene gjøre noe med.

+

Det heter ikke Vervisan, men Nervisan det urtemiddelet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv erfaring med homeopati og akupunktur. Ingen av delene hadde noen positiv innvirkning, men førte tvertimot til at jeg ble verre. Tror ikke lenger på homeopati - og det gjør ikke mannen min heller selv om han studerte det i fire år for å bli homeopat. Men akupunktur har jeg fortsatt tro på, men tror det er vanskelig å få effekt på psyken med det.

Men hva har du egentlig å tape på å prøve? Dersom du sliter med depresjoner og medisiner ikke hjelper er det vel verdt å prøve alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva legger du i alternativ?

Med alternativ medisin mener jeg udokumentert medisin/behandling.

Dokumentert effektivt mot depresjon er medikamenter, psykoterapi og fysisk trening.

Andre behandlingsformer kan jeg ikke anbefale.

Hva med sol? Lysterapi har vel dokumenterte virkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, etter å ha forsøkt noen alternative behandlingsformer på egenhånd, sitter jeg igjen med et inntrykk av at det bare er noe Tull. Jeg tror ikke at urter kan hjelpe.

Men,

tro kan flytte fjelL!

Hvis du Tror på alternativ behandling og har penger til det, kan det kanskje hjelpe deg. (Bare min personlige mening. )

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, etter å ha forsøkt noen alternative behandlingsformer på egenhånd, sitter jeg igjen med et inntrykk av at det bare er noe Tull. Jeg tror ikke at urter kan hjelpe.

Men,

tro kan flytte fjelL!

Hvis du Tror på alternativ behandling og har penger til det, kan det kanskje hjelpe deg. (Bare min personlige mening. )

MVH

Jeg mener dessuten å ha lest et sted at en kan føle seg bedre hvis en har noe å Tro på, en eller annen illusjon om at livet kommer til å bli fint og vakkert og meningsfullt en eller annen gang, å ha en trygghet, hvis du tror du kommer til himmelen eller venter på noe godt et sted langt der framme. En eller annen trygghet av noe slag.

Jeg finner ikke artikkelen i farten, men det hjelper altså. Skal legge den ut hvis jeg finner den senere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Det kan nok tenkes at akupunktur hjelper. Jeg gikk til alternativ behandling med akupunktur og healing. Jeg merket at hun klarte å hjelpe meg å bli kvitt en del legemlige problemer, som vond rygg osv. Hun hadde også en del øvelser jeg skulle prøve osv. Jeg sluttet dessverre litt for tidlig pga jeg gikk i en periode til to behandlere i uken, henne iberegnet, i 5-6 uker. Det ble for mye. (Jeg gjorde det i samarbeid med psykiateren min selv om h*n ikke hadde noen tro på det)

Når det gjelder urter og naturmedisin er jeg mer skeptisk. Pga at jeg har opplevd å få andre plager når jeg har tatt disse på egenhånd. Så da anbefaler jeg deg å gjøre det i samarbeid med fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Hva med sol? Lysterapi har vel dokumenterte virkninger?

Det hjalp ikke på meg og min depresjon. Jeg brukte lysterapi i en halv time hver morgen før jeg gikk på jobb. Jeg var også 50% sykemeldt så jeg skulle kunne ta meg god tid om morgenen. Men det kan ha noe å si at jeg prøvte det om høsten og jeg får mine sterkeste depresjoner om våren.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har råd til å betale det det måtte koste, så har du ingenting å tape på å prøve.

Det vil være for dumt å prøve alternativ behandling om mange år og oppdage at det kanskje virket likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Jeg anbefaler _veldig- etpartre naturmetoder:

Maten er utrolig viktig, mye mer enn du ville tro:

- har du tatt blodprøve for B12, folat og jernlagre, ikke bare blodprosent?

- tar du tran/omega3, B- og C-vitamin litt store doser? F. eks selentabletter? Alt dette er billig og enkelt å prøve noen uker.

- Mat med lite sukker, lite E-er

- Minst mulig posemat, hermetikk, mest mulig hjemmelaget fra ferskvarer. Finn etpar retter du orker å lage, f.eks. en ørretskive i form en halvtime i stekeovnen - en antidep. bombe! Frukt og grønt sålangt du har råd, gjerne rå grønnsaker.

- Mosjon på det nivået du klarer - alt hjelper.

I tillegg til dette: Jeg vet at akupunktur, fotsone osv har hjulpet folk. Vær obs på at du kan bli litt verre før du blir bedre, så bygg deg opp med sunn kost osv noen uker først. Lykke til!

Her er litt mer info:

http://www.astrazeneca.no/azmedica/cns/0101_diett.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...