Gå til innhold

Kraftig surkling og hoste hos baby

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på sju måneder som fikk en veldig kraftig luftveisinfeksjon like før jul, og som har hatt surkling i brystet i større eller mindre grad siden. Nå er hun blitt forkjølet igjen, og strever voldsomt med surkling og kraftig hoste. Hun hoster mest om natta, og veksler mellom stygg hoste og vill skriking i mellom en til to timer. Ventoline babyhaler virker minimalt.

Har vært hos lege flere ganger, og får følelsen av at jeg bare tar opp legens tid med sånne små problemer. Han er iallefall ikke interessert i å hjelpe. Vi har ikke fått noen diagnose på astma, legen vil ikke si noe fordi hun er så liten, og kaller det bare sensitive luftveier.

Hva i all verden skal jeg gjøre? Ungen sliter med denne surklinga og har det fryktelig vondt om natta, og vi foreldre begynner å bli smårare av mangel på søvn.

Vil gjerne ha råd om hva jeg kan gjøre for å lindre hosten, og hva jeg skal pepre fastlegen med for å få henvisning til spesialist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136136-kraftig-surkling-og-hoste-hos-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Et lite gratisråd: Syke små barn skal tas på alvor, ikke minst fordi foreldrene går i oppløsning, hvilket igjen går utover den lille. Det kan godt være at dette er irritable luftveier, men det kan også være andre ting, som det kan gjøres noe med. Be om henvisning til barnelege snarest mulig, det er bedre å spørre en gang for mye enn for lite, syns nå jeg. Og om nå barnet ikke feiler noe alvorlig, blir både barnelegen og foreldrene glade. Foresten pleier legen på helsestasjon være godt kjent med slike problemer, så kanskje denne kunne oppsøkes først? Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...