Gå til innhold

taushetsplikt


Gjest tuas vuas

Anbefalte innlegg

Gjest tuas vuas

Hva innebærer egentlig taushetsplikten hos psykologen? Hvor streng er den?

Feks: hvis psykologen treffer en som hun vet har behandlet meg tidligere, men denne behandleren vet ikke at jeg går til den nye psykologen, kan hun da prate om meg til ham?

Og hvor mye kan psykologen si til vennene sine om pasientene, kan hun feks si hva pasienten jobber med, hva slags interesser han har? Kan hun fortelle alt mulig om pasienten bare hun ikke nevner navn? Man kan jo uansett bli gjenkjent.

Lurer på hvor vanlig det er at psykologene prater om pasientene sine på denne måten til alle og enhver. Vedder på at det er veldig vanlig. Jeg syns det er ubehagelig at informasjon spres på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

De skal ikke diskutere din sak uten at du vet om det og har gått med på det, uansett. Noen bruker kanskje din sykdom/behandling som eksempler i samtale med andre men da skal de være sikker på at de fremlegger det slik at ingen kan skjønne hvem det dreier seg om. Vi har samme taushetsplikten i fylkeskommune og kommunen når det gjelder taushetsbelagte saker.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et lite nok sted, er jo ikke behandlingen i seg selv en særlig hemmelighet uansett da,

Og det finnes intet empiristisk bevis på at psykologer sladrer mindre enn vanlig dødelige, selv om i lokale sladderinsidenter, så er nok sekretæren den som meddeler massene om dine problemer i form av spekulasjon.

Jurister har lignende taushetsplikt, men også de slarver, og intet utgjør bedre slarv enn andres problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...